انجام 673 عملیات آتش نشانی در قروه/«چهارشنبه سوری» را تلخ نسازیم

سرویس کردستان- مسئول آتش نشانی قروه از انجام 673 مورد عملیات از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه گفت و نسبت به حوادث چهارشنبه سوری هشدار داد و از شهروندان خواستار توجه به نکات ایمنی شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، مسئول آتش نشانی شهرستان قروه به مناسبت فرارسیدن چهارشنبه آخر سال در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان به ارائه هشدارهای لازم و گزارش عملکرد یک ساله پرداخت.

«محمدعلی فعله گری» در این نشست با بیان اینکه سال گذشته 23 عملیات در شب چهارشنبه سوری توسط واحد آتش نشانی انجام شد، گفت که با حادثه جانی همراه نبود و انتظار می رود که در سال جاری هم با همکاری شهروندان اتفاقی نیافتد.

او با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان 6 تا 18 سال از آسیب پذیرترین رده سنی در چهارشنبه سوری هستند از آماده باش 8 تیم خودرویی و 25 نیروی عملیاتی از عصر روز سه شنبه تا پاسی از شب برای مقابله با حوادث احتمالی چهارشنبه سوری خبر داد.

«فعله گری» سپس به ارائه گزارش عملکرد یکساله واحد آتش نشانی قروه پرداخت و بیان کرد: مجموع عملیات انجام شده در سال جاری تا بهمن ماه 673 مورد انجام شده که شامل 237 مورد عملیات آتش سوزی و 436 مورد عملیات امداد و نجات بوده است.

به گفته او در عملیات آتش سوزی بیشترین حوادث در فضای سبز، کشاورزی و مرتع و جنگل با تعداد 103 مورد و بعد از آن 60 مورد آتش سوزی ضایعات و زباله و سپس 31 مورد در مناطق مسکونی و مناطق تجاری و خودرو و ماشین آلات هر کدام 17 مورد اتفاق افتاده است.

«فعله گری» 145 مورد از علت آتش سوزی ها را عمدی و 92 مورد هم غیرعمدی عنوان کرد و افزود: بیشترینفصولی که آتش سوزی رخ می دهد مربوط به بهار و تابستان بود به طوری که در خرداد ماه 38 مورد و در تیرماه 42 مورد عملیات آتش سوزی انجام شد.

او سپس بیشترین عملیات امداد و نجات را به میزان 286 مورد مربوط به امدادرسانی به ماشین های مانده در راه، مسایل آموزشی، گشت زنی نیروها و ... دانست و بعد از آن به 76 مورد گرفتن حیوانات و حشرات موذی و امداد رسانی به حادثه دیدگان تصادفات به میزان 25 مورد اشاره کرد.

مسئول آتش نشانی قروه فصل بهمن را پرکارترین فصل کاری برای بخش عملیات امداد و نجات عنوان کرد.

مطابق اظهارات «فعله گری» حوادث امسال 42 نفر مجروح داشت که شامل 33 نفر مرد و 9 نفر زن بودند و همچنین این حوادث مجر به فوت 2 نفر مرد شد.

او به تماس های تلفنی شهروندان با آتش نشانی اشاره داشت و تصریح کرد: تمامی تماس های تلفنی شهروندان که با واحد آتش نشانی داشته اند واقعی بود و همه 673 عملیات در پی تماس شهروندان انجام شده است.

«فعله گری» به تعداد مأموریت های بر حسب محدوده عملیات پرداخت و یادآور شد: داخل محدوده شهر 608 مورد، خارج از محدوده شهر 26 مورد و در روستاها 39 مورد عملیات انجام شده است.

آخرین چهارشنبه سال را تلخ نکنیم

در ادامه معاون پیشگیری و خدمات ایمنی آتش نشانی قروه به هشدارهای مرتبط در خصوص چهارشنبه سوری و اقدامات لازم در این زمینه اشاره داشت و گفت: شهروندان نیاز است به تمامی نکات ایمنی توجه داشته باشند و یک عمر زندگی خود را فدای یک شب چهارشنبه سوری نکنند.

«جمیل ظاهری» با بیان اینکه تمهیدات بازدارنده جهت مدیریت مطلوب اتفاقات و حوادث روز چهارشنبه سوری لحاظ شده از استقرار تیم های عملیاتی در مناظق حساس شهر در راستای مدیریت حوادث و کاهش زمان امداد رسانی خبر داد.

به گفته او 6 تیم عملیاتی در سطح شهر شامل (ایستگاه مرکزی، ایستگاه شهدای آتش نشان، پارک های سراب و رضوان، ناحیه منفصل شهری قلعه، گشت سیار سطح شهر، میدان های شورا، بلال و شهرک دانش) آماده باش و در مکان های تعیین شده مستقر خواهند بود.

«ظاهری» به تهیه و ارائه آموزش های لازم نحوه استفاده صحیح خاموش کننده های دستی و مطالب ایمنی مرتبط توسط کارشناسان آتش نشانی و انتشار در شبکه های اجتماعی و رسانه های ارتباط جمعی اشاره کرد.

او سپس مواردی را در خصوص ایمن سازی ساختمان ها و اماکن عمومی بیان کرد و افزود: سال هاست که ساخت و سازهایی که انجام می شود از نظر تجهیزات ایمنی از کانال آتش نشانی رد نمی شوند و پایان کار هم می گیرند لذا تدابیری اتخاذ شد که این امر در سال جاری صورت گرفت.

«ظاهری» با تأکید بر اینکه از این به بعد صدور حواز ساختمان از کانال آتش نشانی هم عبور خواهد کرد، گفت: در سال جاری تأیید آتش نشانی برای ساختمان های 4 طبقه بود و در سال آینده شامل همه ساختمان ها خواهد شد.

او از 72 مورد کارشناسی و اخطاریه به اماکن شهری جهت ایمن نمودن ساختمان ها خبر داد و تصریح کرد: این اماکن شامل پاساژها، مجتمع های تجاری، ادارات، مسکن های مهر و ... هستند که باید نسبت به نصب سیستم های اطفای حریق و خاموش کننده های دستی مجهز شوند.

«ظاهری» با بیان اینکه در هر ساختمانی باید مجوزات ایمنی برای ساخت و ساز لحاظ شود، از رعایت نکات ایمنی در تالارهای سطح شهر، حوزه درمان تأمین اجتماعی، دانشگاه پیام نور گفت.

معاون پیشگیری و خدمات ایمنی آتش نشانی قروه در ادامه گریزی زد به کمبود امکانات و فرسوده بودن ماشین آلات و عنوان کرد: با همین امکانات ناچیز تمامی نیروها تلاش خود را دارند و حتی همه از تخصص و حرفه خود برای تعمیر و بهسازی سیستم و ماشین آلات استفاده می کنند تا هم هزینه های کاهش یابد و هم مشکلی در حین عملیات از نظر فنی رخ ندهد.

مطابق اظهارات «ظاهری» تلاش برای جذب اعتبارات جهت اضافه کردن یک خودروی اطفای حریق سنگین توسط شهرداری و شورای شهر در حال انجام است و امید می رود محقق شود.

او همچنین از کمبود نردبان هیدرولیک و مشکل امداد رسانی برای ساختمان های بلند گفت و خواستار توجه به رفع این مشکل شد./

کد خبر 28357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha