اشعار داوودیان؛ درون مایه غم سبکی و زبان مردم شهر ایلام

سرویس ایلام - در آیینی که به همت حوزه هنری ایلام و انجمن ادبی کُردی هانا برگزار شد از کتاب شعر کُردی «جامەکەیل بێ‌دەنگی» اثر نعمت‌الله داوودیان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، حبیب‌الله بخشوده، شاعر و پژوهشگر ایلامی در معرفی و نقد اجمالی این اثر که توسط نشر زانا منتشر شده است، تبدیل شدن انجمن ادبی هانا از یک نور کوچک به یک چراغ پر فروز را به فال نیک گرفت و گفت: استمرار یک کار فرهنگی خیلی مهم است و انجمن ادبی کُردی هانا تا کنون خدمات خوبی به زبان و ادبیات کُردی در ایلام کرده است

او گفت: ادبیات کردی نسبت به فارسی به لحاظ مضمون و درون مایه کاملاً ادبیاتی عریان و سانسور نشده است هم در باب هجا و هم در باب درون مایه که از این نظر مشابه ادبیات اروپای شرقی و آمریکای لاتین است.

بخشوده افزود: در فرهنگ و ادبیات کردی یک آشکاری درون وجود دارد که فرد واقعیات درون خویش را برملا کرده است. اگرچه خودسانسوری در وجود همه ما هست اما در ادبیات کردی این موارد بسیار کم رنگ است.

خالق مجموعه شعر صدای آبرنگ ها افزود: کتاب داوودیان تمام داشته های شاعر را در حوزه زبان کردی به شکل یکجا از ترانه، نوحه، غزل، دوبیتی، رباعی و... را جمع کرده و قطعاً چنین مجموعه‌ای همه اشعار آن در یک حد نیستند.

وی سپس به نقد روی جلد این کتاب پرداخت و گفت: ضعف در طراحی روی جلد در اکثر کتابها آشکار است چرا که طراحان جلد سعی می‌کنند ترجمه‌ای دقیق از عنوان اثر را در قالب تصویر روی جلد بیاورند که این یک نقطه ضعف است و در کتاب «جامەکەیل بێ‌دەنگی» نیز این نقیصه وجود دارد.

بخشوده سپس به مقدمه کتاب پرداخت و گفت: نثر داوودیان در مقدمه کتاب نثری بسیار ویژه است. نثر او نثر صحبت کردن مردم شهر ایلام به زبان کُردی است و او این نثر را در داستان هایش نیز به خوبی نشان داده است. نوعی رندی، لات منشی، استفاده از ضرب المثل و کنایات خاص مردم ایلام در نثر داوودیان و کارهای داستانی او وجود دارد و پیشنهاد می شود این شاعر ایلامی مجموعه ای از نثرها و داستان های کردی خود را نیز منتشر کند.

بخشوده ادامه داد: درون مایه این مجموعه اشعار کردی غم است و غم در شعر داوودیان دو نوع غم است یکی غم شخصی و دیگری غم سبکی. یک سری غم ها برای همه آدم ها به عنوان یک انسان در کشاکش روزگار وجود دارد و یک غم دیگر غم سبکی و سوژه ای است که این غم وسیله ای برای صحبت کردن شاعر شده است.

وی افزود: شاعر هر وقت دچار غم سوژه‌ای می‌شود اشعارش قوی‌تر هستند و به لحاظ ساختار بلاغی ارزش بالایی دارند اما در اشعار ملهم از غم های شخصی ساختار بلاغی در این سطح نیست.

این پژوهشگر ایلامی خاطرنشان کرد: داوودیان در تصویرپردازی شاعری خوب و موفق است که علاقه به تشبیهات در شعر او برخلاف نثرش زیاد است و در این مجموعه که قابلیت های فراوانی دارد، استفاده از تشبیه به خوبی نمایان است.

کد خبر 27661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha