ضرورت چرخش تحول‌گرایانه از نظام تمرکزگرا به نظام زیست‌بوم گرا

سرویس ایلام - دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در گفتگو با کردپرس، یکی از مهم‌ترین سیاستهای فرهنگی کشور را زیست بوم گرایی و بهره گیری از روایت، تاریخ، فرصت، منابع انسانی، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل تک تک نواحی و مناطق فرهنگی کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سیدمجید امامی عنوان کرد: هر کدام از مناطق فرهنگی ایران سوای مرزبندی‌های قراردادی و سیاسی سرشار از ارزش‌ها، منش‌ها، نمادها و تاریخی است که می تواند به او قدرت و هویت فرهنگی بدهد.

او گفت: اشکال نظام توسعه ای تمرکزگرا این بوده که مسأله اصلی و متغیر اصلی تغییر را «منطقه» قرار نداده است و به نظر می‌رسد تغییر، تحول و چرخشی که در این دولت و در دهه گذشته هم رخ داده است، به عنوان یک چرخش تحول‌گرا و راهبردی، این است که ما باید توسعه را از درون منطقه و استان پرسش کنیم و پاسخ را هم باید از درون استان ببینیم.

امامی افزود: کاری که منابع ملی و برنامه ریزی ملی باید انجام دهد، هماهنگ‌سازی این حرکت‌ها و البته تسهیل گری و پشتیبانی‌های کلان ساختاری و قانونی از این نوع نگاه است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: به عنوان مثال اگر ما در خصوص توسعه و تعالی اربعین صحبت می کنیم، و اخیرا هم در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوبه خوبی در خصوص فعالیتهای فرهنگی به بهانه اربعین برای توسعه سبک زندگی داشتیم، طبعا و قطعا باید ببینیم مردمی که با اربعین تعامل دارند چگونه می اندیشند، و چه می خواهند. و طبعا یکی از مهم ترین مناطقی که محل تمرکز مردم ایران و عراق برای برگزاری اربعین حسینی است، استان ایلام می باشد که دروازه رفت و آمد است.

وی ادامه داد: طبعا اگر تاریخ ایلام، مردمشناسی ایلام، باستان شناسی ایلام، ایلام بعد از اسلام، ایلام بعد از انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های امروز هنرمندان، مردم، عشایر، روستائیان و... بازفهمی و بازطراحی بشود، ما می توانیم به یک «روایت» از ایلامی برسیم که در خدمت زوار و در دل بزرگ‌ترین جریان گردشگری مذهبی ایران و جهان است.

امامی تاکید کرد: ویژگی مهم منطقه استان ایلام به عنوان کُرد شیعه و به عنوان استان تمام شیعه ایران که همجوار با یک استان تمام شیعه دیگر در عراق قرار دارد، و منطقه‌ای که کردهای فیلی با تاریخ چندصد ساله خود شکل می دهند، این ظرفیت و این قصه باید در طراحی مدیریت توسعه فرهنگی مدنظر باشد. 

او گفت: قصه کردهای شیعه و قصه کردهای فیلی و روایتی که از آنها در تاریخ قابل تکرار است، در قالب صنایع فرهنگی، هنر، اسباب بازی، نمادها، نقش‌مایه‌ها، غذا، آداب و رسوم، لباس و... مد نظر ما در شورای فرهنگ عمومی است که امیدواریم با این رویداد بزرگ که آغاز یک توجه بزرگ فرهنگی اساسی و ملی به مسیر ایلام در اربعین حسینی است، بتوانیم آن را محقق کنیم.

کد خبر 2760766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha