شاناز ابراهیم احمد : لیست رأی دهندگان دروغ است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ همسر رئیس جمهور عراق در نوشته‌ای ضمن انتقاد از فرآیند دموکراسی در اقلیم کردستان گفت: «لیست رای دهندگان اقلیم کردستان دروغ است» و همچنین با لحنی طعنه آمیز اعلام کرد دمکراسی که اکنون در اقلیم کردستان وجود دارد همه متخصصان و زبانشناسان و فرهنگ یونان قدیم و جدید را هم گیج کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس، شاناز ابراهیم احمد همسر رئیس جمهور کشور عراق در سخنرانی طعنه‌آمیز خود گفت: «تهیه لیست رای دهندگان اقلیم کردستان دروغ است و ربطی به دوران کنونی و جمعیت استانها ندارد»

متن نوشته‌ی شاناز ابراهیم احمد

دمکراسی توأم با کتک کاری

دمکراسی که یک اصطلاح قدیم یونانی است به تعبیری ساده شامل اختیار یا حاکمیت ملت می‌باشد.

انتخابات و رای دادن زیربنای اصلی دموکراسی است چون در این فرآیند مردم خود سرنوشت خود را آزادانه و برابر تعیین می‌کنند، اما دمکراسی که در منطقه ما به اسم دمکراسی رواج دارد نه تنها ما بلکه همه متخصصان و زبانشناسان و فرهنگ یونان قدیم و جدید را نیز گیج کرده است.

این درست است که دمکراسی انواع مختلفی دارد اما نوع دمکراسی ما خاص است به قول کردها در صندوق هیچ عطاری یافت نمی‌شود. هنوز نامی برای این نوع دمکراسی انتخاب نشده و در لیست انواع دمکراسی‌ها قرار نگرفته است. دمکراسی ما با کتک زدن و زنجیر کردن همراه است.

نمی‌دانم این همه فرستاده‌های دیپلماتیک سیاسی و میانجیگریهای آنها که ما را به سوی برگزاری فوری انتخابات سوق می‌دهند چرا اوضاع نابسامان کنونی را مشاهده نمی‌کنند.

چرا در حالیکه خود را پدر دمکراسی معرفی می‌کنند قادر نیستند که ببینند فعالسازی کمیسیون تاریخ مصرف گذشته غیرقانونی و اقدامی عجولانه و سرسری برخورد کردن با هدف طولانی کردن فرایند اصلاح قانون انتخابات است که دریکی از قفسه‌های ساختمان پارلمان خاک گرفته است. تهیه لیست رای دهندگان علاج کار است و ربطی به دوران کنونی و جمعیت استانها ندارد، علاوه بر این نماینده اقلیتها نیز هنوز خواستار تعیین تکلیف مشکلات خود هستند.

بنابراین چرا باید اختلاف میان آمار لیست واجدان شرایط رای دادن عراق و و اقلیم کردستان بیشتر از نیم میلیون نفر باشد که به گفته آگاهان کل آمار افزایش یافته تعداد رای دهندگان اقلیم به اربیل و دهوک اختصاص دارد این در حالی است که بالغ بر 60 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هم از استان سلیمانیه کم شده است!؟ آیا این اقدام ذاتا یک اقدام ناعادلانه نیست؟ اگر هر کرسی از پارلمان کردستان نیاز به 35 هزار رای داشته باشد ایا افزایش 561 هزار رای به معنی تضمین کسب 16 کرسی پارلمان در استان اربیل و دهوک نیست؟ این خودبه خود یک اقدام ناعادلانه وغیر دموکراتیک نیست؟

جای تعجب دارد همه از برقراری دموکراسی و احترام به حقوق بشر و آزادی بیان دم می‌زنند اما کسی نیست که با پرچم خود خواستار برگزاری انتخاباتی سالم و آرام نباشد هیچ حزب و گروه و جماعت وجنبش و سازمان و  ائتلاف و مقامی نیست که محتوای نوشته‌های سیاسیشان شامل حفظ منافع ملت و اقوام و هموطنان و شهروندان نباشد، اما متاسفانه تعداد کمی به پرچم خود متعهد هستند و همین امر است که باعث پسروی در فرآیند پیشرفت سرزمینی می‌شود که مردمانش تشنه برقراری دمکراسی واقعی هستند.

در پایان اعلام می‌کنم اگر علت همه این فشارها فقط این است که ادعا کنیم خدا را شکر ما هم پیرو دمکراسی هستیم این امر جز پوشاندن خود زیر لفافه دمکراسی، چیز دیگری نیست اگر صدها دمکراسی هم برگزار شوند تا زمانیکه از الفبای دمکراسی پیروی نشود نمی‌توانیم به تعداد آرای خود و آزادی و برابری افتخار کنیم.

شاناز ابراهیم احمد

2023/5/30

کد خبر 2756439

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha