جنبش تغییر ایجاد اتحاد مجدد با اتحادیه میهنی کردستان را رد کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مسئول روابط دیپلماسی جنبش تغییر اعلام کرد که پیشقدمی حزب اتحادیه میهنی برای ایجاد اتحادی نو با این جنبش را رد کرد و گفت: « مدت یکسال است که جنبش تغییر مشغول آماده‌سازی است و می‌خواهیم صفحه تازه ای را برای جذب دوباره اعضای جدا شده خود ورق بزنیم.»

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، پس از آنکه بافل طالبانی پیشقدمی خود را برای ایجاد اتحادی نو با جنبش تغییر در روز جمعه گذشته بر مزار انوشیروان مصطفی اعلام کرد، روز یکشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۵/۶ هوشیار عمر مسئول روابط دیپلماتیک جنبش تغییر در پاسخ به پیشقدمی بافل طالبانی گفت: «پاسخ کوتاه این است که اتفاق این چنینی روی نخواهد داد. پاسخ بلند هم این است که جنبش تغییر سابقه برقراری سه توافق را با اتحادیه میهنی دارد یکی از آنها مربوط به استانداری است که اجرا نشد، یکی دیگر هم به طور ناقض اجرا شد. توافق دیگری که میان اتحادیه میهنی وجنبش تغییر در زمان حیات مام جلال امضا شده است و به امضای آقایان انوشیروان مصطفی و کسرت رسول رسیده و دربرگیرنده همه موضوعات استراتیژیک است آن هم اجرا نشده است. بعدها نیز تجربه ائتلاف با این حزب را برای آخرین انتخابات عراق داشتیم که آن هم موفقیت‌آمیز نبود.

وی اشاره کرد که همه توافقات با هدف انجام اصلاحات صورت گرفته‌اند اما اتحادیه میهنی اقدام لازم را برای اجرای این توافقات انجام نداده است از این رو در حال حاضر این امر انجام پذیر نخواهد بود و جنبش تغییر هم مسئولیتی در قبال اجرا نشدن توافقات قبلی ندارد چون سوابق فعالیت‌های جنبش تغییر در راستای تامین حقوق عمومی بوده است.

هوشیار عمر گفت: «در اقلیم کردستان مشکل سیتمی وجود دارد. از سال ۱۹۹۲ احزاب در همه‌ی امور و کارها دخالت می‌کند. احتمالا بهترین کاری که احزاب درحال حاضر می‌توانند انجام دهند این است که دست از سر دولت و دادگاه و هیئت پاکدستی و مدعی‌العموم بردارند.

وی در ادامه گفت: «ما هر نوع گفتگو و توافقی را مهم ارزیابی می‌کنیم چون کرد همه‌ی راههای دیگر را امتحان کرده است. سرنوشت ما با مردم به هم گره خورده است یکی از مشکلات مهلک ما وجود اختلافات داخلی است که ما را در برابر بغداد و کشورهای دیگر تضعیف کرده است . انتخابات حق مردم است و باید هر چهار سال یکبار برگزار شود.»

هوشیار عمر گفت: «در تلاشیم تا اعضای جدا شده این جنبش را بازگردانیم و درباره مشارکت خود در دولت  و اقدامات آینده جنبش تغییر تصمیم تعیین کننده می‌گیریم چون توافقات در زمینه تشکیل دولت هم به صورت لازم اجرا نشده‌اند  جنبش تغییر برای مشارکت در دولت مانند احزاب دیگر عمل نمی‌کند و براساس ساختاری که در آن مشارکت کرده است احساس مسئولیت می‌کند.»

وی درباره انتخابات گقت: «احزاب که برای برگزاری انتخابات به توافق نمی‌رسند تنها اتحادیه میهنی و حزب دمکرات هستند اما تعدادی از جریانات سیاسی هم هستند که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند تا مورد نفرین مورد قرار نگیرند.»

یکی از موارد اختلافی میان حزب دمکرات و اتحادیه میهنی موضوع کرسی اقلیتها است اتحادیه میهنی خواستار این است که سیستم انتخابات اقلیتها به صورت چند حوزه‌ایی باشد و کرسی‌های آنها در میان استانها تقسیم شوند حزب دمکرات هم ادعا می‌کند که باید اقلیتها خود دراین باره تصمیم بگیرند.

هوشیار عمر درباره موضع جنبش تغییر در این باره گفت: «ما با اقلیتها دیدار کردیم آنها می‌گویند کسانیکه که اکنون در پارلمان وجود دارند نماینده ما نیستند مکانیزم انتخابات باید اول قانونی باشد و دوم باید تضمین شود که اقلیتها بتوانند نماینده خود را تعیین کنند و سوم اینکه این مکانیزم به صورتی باشد که اقلیتها بتوانند به خود رای بدهند.»

کد خبر 2756005

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha