بهای بازگشت کردها به آغوش دمشق

سرویس جهان- میشل جانسن معتقد است که اگر کردها بخواهند با دولت مرکزی سوریه توافق کنند دیگر جایی برای حضور آمریکایی ها در منطقه تحت کنترل آنها و ادامه حمایت از آنها نمی ماند.

به گزارش کردپرس، کردهای سوریه، همزمان با روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با دولت سوریه، مذاکراتی با دولت مرکزی آغاز کرده اند. البته آنها اذعان کرده اند که این مذاکرات، همانند مذاکرات چند سال گذشته هیچ پیشرفت یا دستاوردی نداشته است.

میشل جانسن، ناظر تحولات خاورمیانه در یادداشتی در این باره نوشت: ممکن است در جبهه داخلی سوریه، تحرکاتی وجود داشته باشد که در نهایت حاکمیت دمشق بر 25 درصد خاک این کشور و چاه های نفت آن را که در اختیار کردهاست، احیا کند. این منطقه وسیع در شرق سوریه در اختیار کردهای سوریه است. آنها خود را تحت حمایت ایالات متحده قرار داده اند زیرا ترکیه که مدعی است شبه نظامیان کرد سوریه با کردهای شورشی ترکیه متحد هستند، به دنبال حمله به کردهای سوریه و ایجاد یک منطقه عاری از حضور کردها به عمق 30 کیلومتر در شمال سوریه است.

این ناظر مسائل خاورمیانه معتقد است توافق کردها و دمشق به پایان حضور ترکیه در شمال سوریه منجر می شود زیرا به گفته او، هنگامی که ارتش سوریه در امتداد مرز ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها مستقر شود، آنکارا بهانه ای برای حمله به کردهای سوریه نخواهد داشت.

جانسن درباره نقش روسیه، متحد دمشق در مذاکرات کردها و دولت مرکزی سوریه نوشت: روسیه مدت‌هاست که کردها را به انجام مذاکره با دمشق، البته با هدف کنترل دولت مرکزی بر مناطق تحت کنترل کردها ترغیب کرده است. نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق ابتدا با ایالات متحده و سپس ارتش سوریه در کمپین 2017-2019 علیه داعش متحد شدند و همچنان به همکاری با 900 نیروی آمریکایی مستقر در شرق سوریه برای مبارزه با فراریان داعشی که به غیرنظامیان و سربازان سوری حمله می‌کنند، ادامه می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره توقع کردها از مذاکره با دمشق و جامعه بین المللی به سخنان بدران چیا کرد، مسئول امور خارجی اداره خودگردان کرد سوریه اشاره کرد که به وب سایت المانیتور گفته بود « درگیری در اوکراین، در کنار عادی سازی روابط اعراب با دولت بشار اسد به گفت وگوها بین کردهای سوریه و دولت این کشور شتاب بخشیده است. ما خواهان گفتگوی سوری- سوری هستیم. ما از بازیگران بین المللی، کاخ سفید و روسیه می خواهیم که از این ابتکار عمل که- ثبات و صلح را برای سوریه به ارمغان می آورد- حمایت کنند. هر کدام از بازیگران بین‌المللی که ما را برای توقف این ابتکار عمل تحت فشار قرار دهد به این معنی است که او مخالف ‌حل مناقشه سوریه است.»

میشل جانسن هم در مورد موضع آمریکا پیرامون مذاکرات کردها-دمشق، به اظهارات باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور منطقه خاورمیانه اشاره کرد که پیشنهاد کرده که اگر کردها آماده «تعامل» با دولت بشار اسد هستند، بهتر است «چیزی در ازای آن دریافت کنند».

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشت خود که در نشریه جردن تایمز منتشر شده، در جمع بندی این تحولات پیرامون پیامد بازگشت کردها به آغوش دولت مرکزی سوریه، گفته است که کردها نباید انتظار داشته باشند دمشق به آنها برای ادامه میزبانی از نیروهای آمریکایی در شرق سوریه از دمشق اجازه دهد؛ رفتن کردها به سمت دمشق برای آنها بهایی دارد.

کد خبر 2754899