محقق شدن راه‌حل مدنظر ترکیه برای بحران سوریه دور از انتظار است

سرویس سوریه - رئوف کاراکوچان در تحلیلی با اشاره به تلاش‌ها برای از سرگیری مجدد روابط میان ترکیه و سوریه اظهار داشت که راه‌حل مدنظر دولت ترکیه به علت اینکه ترکیه خود یکی از عوامل بحران سوریه است به نظر نمی‌رسد محقق شود.

به گزارش کردپرس، رئوف کاراکوچان در تحلیلی در خصوص از سرگیری مجدد روابط میان ترکیه و سوریه اعلام کرد که راه‌حلی که ترکیه به دنبال آن است به این علت که ترکیه خود یکی از عوامل بحران سوریه است به نظر نمی‌رسد محقق شود.

به نوشته آژانس خبری هاوار، رئوف کاراکوچان در تحلیلی اعلام کرد که فرایند دوازده ساله پس از جنگ داخلی سوریه چیزهای زیادی را از سوریه گرفت. روابط با کشورهای عربی خراب شد. این کشور با حملات داعش و شبه‌نظامیان اسلامی تندرو به میدان جنگ مبدل شد. ترکیه به عنوان قدرت بزرگ ویرانگر وارد جنگ شد و شبه‌نظامیانی را متحد کرد که جبهه مخالف بشار اسد نامیده شدند. ترکیه نیرویی را تحت عنوان «آموزش بده و مسلح کن» ایجاد کرد، سپس با حمایت از چند سازمان‌ شبه‌نظامی آغاز به جنگ در سوریه کرد. ترکیه با توجه به سیاست «ضد کرد» خود و با هدف گسترش خاک خود به سوریه چشم دوخت. سپس با قدرت ارتش خود شروع به هجوم به مناطق شمال سوریه کرد و به عنوان نیرویی متصرف در آنجا ماندگار شد.

در ادامه تحلیل کاراکوچان آمده است: «ترکیه جنگ سوریه را عمیق‌تر کرد تا بدون راه‌حل بماند. دولت اردوغان بر راه‌حلی خونین با تخریب و تصرف سوریه اصرار داشت که به دنبال خود، صدها هزار کشته و مجروح، میلیون‌ها آواره و قربانی، یک اقتصاد شکست خورده و یک کشور ویران را به جا گذاشت. دولت ترکیه با اتخاذ سیاست‌های تهاجمی در سوریه و با یارکشی و انجام دیپلماسی در خارج از سوریه، سعی در یافتن راه‌حل به روش خود را داشت.»

کاراکوچان افزود: «اردوغان در سوریه آنچه را که به دنبالش بود نیافت و در نهایت به دنبال راه‌حلی در توافق و گفتگو با دولت بشار اسد افتاد. آنها تماس های سطح پایینی با سوریه و با نظارت روسیه در سطح مقامات اطلاعاتی و وزرای دفاع داشتند. انتظار می‌رفت که روابط آنها ارتقاء یابد اما بشار اسد در آخرین سفر خود به مسکو موضع خود را به اردوغان نشان داد و گفت: «تا زمانی که تصرف خاک سوریه توسط اردوغان تمام نشود، شکل‌گیری روابطی وجود نخواهد داشت».

ترکیه به عنوان کشوری که در واقع یکی از مسئولین جنگ سوریه است مرتکب جنایت جنگی شده و نشست‌های آستانه و سوچی نتیجه‌ای به دنبال نداشتند. به نظر نمی‌رسد راه‌حلی که ترکیه به دنبال آن است به وجود بیاید. در حالی که ترکیه مسئول جنگ سوریه است خود در یک سمت میز راه‌حل قرار گرفته و این خود نوعی عدم راه‌حل است. ترکیه با فعال‌کردن ابزار ظلم و ستم به یک طرف جنگ سوریه تبدیل شده است و با حمایت از شبه‌نظامیان وابسته به خود به بلای سوریه تبدیل شده و با توجه به دشمنی خود با کردها به یک نیروی متصرف مناطق شمالی سوریه تبدیل شده است. بنابراین باید ترکیه را محکوم کرد و آن را در مورد اقداماتش پاسخگو ساخت. ترکیه از یک سو مرتکب جرم و جنایت می‌شود و از سوی دیگر روی میز راه‌حل بحران سوریه خود را دارای جایگاه می‌بیند و این عمل از واقعیت سیاست ترکیه به دور است.

کد خبر 2754297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha