دشواریهای موجود بر سر راه برگزاری انتخابات سالم در اقلیم کردستان (۴)

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی در اقلیم کردستان

به گزارش کردپرس: کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی در اقلیم کردستان در مدت  بیشتر از هشت سال از فعالیت خود سرپرستی یک نظرسنجی عمومی برای استقلال کردستان در تاریخ ۲۰۱۷/۹/۲۵ ویک دوره انتخابات پارلمان کردستان را در تاریخ ۲۰۱۸/۹/۳ بر عهده داشته است .اکنون هم بیشتر از ۳سال از زمان قانونی هیئت کمیساریا گذشته است و تعدادی از اعضای آن در سمت خود باقی نمانده اند، احزاب سیاسی نظرات مختلفی در این باره دارند.
درتاریخ ۲۰۱۴/۷/۲۳ پارلمان کردستان قانون شماره ۴سال ۲۰۱۴ به نام قانون کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی در اقلیم کردستان _عراق را تصویب کرد.
در ماده دوم این قانون آمده است:  براساس این قانون هیئتی به نام کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی تشکیل می‌شود تا به تنها مرجعی تبدیل شود که راهکار تمام انتخابات و همه‌پرسی های عمومی در همه‌ی کردستان عراق باشد.
براساس ماده پنجم این قانون این کمیسیون متشکل است از:
۱_ هیئت کمیساریا: در بند اول این ماده آمده است هیئت کمیساریای از ۹عضو تشکیل می‌شود که از سوی پارلمان با حداکثر آرا انتخاب می‌شوند پس از آن از سوی کمیسیونی ویژه‌ای که پارلمان ان را تشکیل می‌دهد و مطرح می‌شوند به شرطی که دو عضو این هیئت حداقل حقوق دان باشند، همچنین باید نمایندگی زنان و اقلیتها تضمین شود و مدت فعالیت این هیئت ۵سال تقویمی است.
در این رابطه واحدهای سیاسی اصلی به تقسیم این نه عضو هیئت در بین خود اقدام کردند که سه عضو آن به حزب دمکرات کردستان تعلق گرفت و این حزب نیز به سهم خود یکی از این اعضا را به ترکمن‌ها داد، حزب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر نیز هرکدام دو عضو وجماعت عدالت و اتحاد اسلامی  یک عضو به آنها تعلق گرفت این اعضا هم در تاریخ‌های ۲۰۱۴/۱۲/۳ در پارلمان کردستان و ۲۰۱۴/۱۲/۲۳ از سوی هیئت قضایی کردستان، رای اعتماد گرفتند.
همانطور که مشاهده می‌کنیم در حال حاضر زمان فعالیت قانونی اعضای کمیساریا به پایان رسیده است همزمان دو نماینده از حزب دمکرات کردستان در این هیئت نمانده‌اند ، جناحهای سیاسی درباره شیوه فعالیت این هیئت نظرات مختلفی دارند ، برای مثال در رأس همه حزب دموکرات کردستان خواهان تشکیل هیئت جدیدی است. در گذشته هم براساس اطلاعات بدست آمده پارتی تلاش کرده بود که تعداد اعضای هیئت کمیساریای  کمیسیون عالی مستقل انتخابات و همه‌پرسی را از ۹عضو به ۱۵عضو برساند و شیوه تقسیم آن بصورت باشد که پارتی همراه با اقلیتها در هیئت کمیسیون همانند پارلمان کردستان اکثریت اعضا را تشکیل دهند.
هرکدام از احزاب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر و جماعت عدالت و اتحاد اسلامی برای اینکه سهم آنها به صورت فعلی تضمین شده باشد ، تمایل دارند که تعداد اعضای هیئت کمیسیون همانند سابق باقی بماند، و سهم آنها دستکاری نشود و واحدهای غیر فعال اعضای هیئت تکمیل شوند.
جنبش نسل نو هم قبلا در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که کمیسیون انتخابات بدور از جناح بندی های حزبی تشکیل شود.... تعداد اعضای کمیسیون ۹نفر باشند هیئت قضایی ویژه‌ای انتخابات از پنج قاضی  بی طرف که فعالیت حزبی نداشته باشند تشکیل که نتیجه نهایی از سوی این هیئت قضایی تصویب می شود .
در این باره ناظران معتقدند به دلیل اینکه در کمیسیون انتخابات و همه‌پرسی اقلیم جناح بندی حاکم است در شرایطی که حصول نتایج بر وفق مراد احزاب نباشد همان سناریوی  قبلی انتخابات پارلمان کردستان در هیئت کمیساریا تکرار می شود. اعضای هیئت کمیسیون متشکل از ۹نفر هستند و برای تصویب برگزاری انتخابات نیاز به رای ۵عضو دارد در غیر اینصورت نتیجه مطلوب بدست نمی‌آید . که این هم در نتیجه‌ی ضعف سیاسی حاصل می شود.

کد خبر 2753873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha