از قلب خلیج فارس تا نقطه صفرمرزی/ضریب 98 درصدی نفودگاز در کردستان

سرویس کردستان - به برکت انقلاب دستاوردهای بسیاری در طول 43 سال گذشته برای مردم مرزدار کرد به دست آمده که یکی از مهمترین آنها انتقال گاز از قلب خلیج همیشه فارس تا نقطه صفر مرزی استان کردستان است.

به گزارش کرد پرس، طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی، دستاوردهای نظام از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه تنها صاحب نظران بی طرف، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بوی گاز طبیعی به مشام مردم استان کردستان نرسیده بود و نه جمعیت شهری و نه جمعیت روستایی نتوانسته بودند از این نعمت طبیعی بهره ای ببرند که به برکت انقلاب امروز شاهد هستیم ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و 98 درصد جمعیت روستایی حتی در نقاط صفر مرزی که صعب العبور به نظر می رسند و دسترسی به آنجا حتی با خودرو نیز بسیار مشکل است، از این نعمت برخوردارند.

گازرسانی در کردستان از سال ۱۳۷۰ شروع شد و در سال ۱۳۷۲ شاهد بهره برداری از گاز در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج به عنوان اولین شهرهای این استان که از نعمت گاز برخوردار شدند، بودیم و امروز از هزار و 590 روستای قابل گازرسانی در سطح استان، هزار و 430 روستا دارای گاز هستند و این رقم ضریب 98 درصدی برخورداری جمعیت روستایی را نشان می دهد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در کردستان در سال های گذشته سوخت روستاها نفت بود و به دلیل وضعیت توپوگرافی استان و مسیرهای سخت و صعب العبور، تزریق این سوخت به روستاها بسیار دشوار بود، با تلاش و پشتکار نیروهای شرکت گاز، گاز طبیعی جایگزین سوخت مایع شد و هم اکنون خوشبختانه بیش از 98 درصد روستاهای استان کردستان و ۱۰۰ درصد شهرهای استان از این نعمت سالم و پاک استفاده می کنند.

ضریب نفوذ گاز در جمعیت روستایی کردستان به 98 درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس در خصوص دستاوردهای 43 ساله انقلاب اسلامی ایران در این استان، گفت: توسعه گازرسانی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و پیشرفت خدمت رسانی وسیع به تمامی نقاط استان کردستان است و در سطح شهرها و روستاهای استان کردستان بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه گذاری صورت رفته است.

احمد فعله گری با بیان اینکه با اتمام 102 پروژه گازرسانی در دست اجرا در روستاهای استان ضریب بهره‌مندی جمعیت روستایی از گاز طبیعی در کردستان به 98 درصد می‌رسد، اظهار کرد: طرح انتقال گاز به استان کردستان از سال 71 شروع شده است و با اجرای خط انتقال 20 اینجی که از خط سراسر اول از قم انشعاب گرفته بود به سمت استان کردستان انجام و در سال 72 نخستین شعله‌های گاز در شهرهای قروه و سنندج روشن شد.

وی افزود: امروز 14 خط انتقال فشار قوی که زیرساخت بسیار قوی برای توسعه گازرسانی و توسعه و صنعت در استان است با حدود یک‌هزار و 452 کیلومتر از خطوط 8 تا 56 اینچ را در استان داریم.

اجرای 12 هزار کیلومتر شبکه در مناطق شهری و روستایی

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان ادامه داد: خط انتقال 6 و نهم سراسری 56 اینچی که با فشار قوی انتقال گاز را از پارس جنوبی به سمت شمال غرب کشور هدایت می‌کند از استان کردستان عبور کرده و این بستر بسیار مناسب بر ای اجرای صنایع انرژی‌بر در استان است.

فعله گری یادآور شد: حدود 240 کیلومتر از این خط 56 اینچی در استان کردستان اجرا شده و ما توانسته‌ایم از این خط انتقال که به سختی انجام می‌شود در دو نقطه از این خط انشعابات لازم گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش شبکه‌های توزیع گاز طی چند سال اخیر بیش از 12 هزار کیلومتر شبکه در مناطق شهری، روستایی و صنعتی ایجاد شده است، بیان کرد: گازرسانی در استان کردستان علیرغم همه سختی‌ها با سرعت خوب جلو می‌رود و یکی از شاخص‌های مهم در بحث توسعه استان در حوزه گاز اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان گفت: در حال حاضر 32 شهر با نفوذ 100 درصدی و یک‌هزار و 400 روستا در استان از از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

فعله‌گری اظهار کرد: گاز به تمام مناطق سخت و صعب‌العبور رسیده و در حال حاضر 575 هزار مشترک با ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری 100 درصدی و جمعیت روستایی 96 درصدی و در کل 98 درصدی در استان از این نعمت بهره‌مند هستند.

ضریب 98 درصدی نفودگاز در کردستان

وی افزود: ادامه روند گازرسانی در استان در سال جاری تداوم داشته و با هدف‌گذاری گازرسانی به 102 روستا در سالجاری دنبال می‌شود که 40 روستا از این میزان تا این مقطع از سال به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز در کردستان ادامه داد: با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا ضریب بهره‌مندی جمعیت روستایی از گازطبیعی در استان به 98 درصد می‌رسد.

فعله‌گری یادآور شد: یک‌هزار و 590 روستا در کل استان قابل گازرسانی دارد که تا امروز یک‌هزار و 430 روستا گازرسانی شده، 102 در دست اجرا، 40 روستا در دست مناقصه و 18 درصد روستا در مرحله طراحی است.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 190 واحد صنعتی در 19 شهرک صنعتی در کردستان گازدار هستند، بیان دسترسی اسان به سوخت، کاهش آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و غیره از خروجی‌های توسعه گازرسانی به استان است.

گزارش: سروش حبیبی راد

کد خبر 26655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha