گرامی داشت سومین سالگرد درگذشت ماموستا عگید جمو استاد موسیقی کردی در کردستان ترکیه

سرویس ترکیه - سومین سالگرد درگذشت ماموستا عگید جمو، استاد موسیقی کُردی و یکی از نوازندگان رادیو ایروان، در کردستان ترکیه گرامی داشته شد.

به گزارش کردپرس، سومین سالگرد درگذشت عگید جمو (Egîdê Cimo) میر موسیقی کردی کاوالا، در کردستان ترکیه، گرامی داشته شد. شیرکو کانیوار، یکی از مدیران مؤسسه موسیقی کردی مزوپوتامیا، و استاد آموزش موسیقی، عگید جمو را نوای کردستان دانست و گفت که جمو صدای موسیقی کردی را به نسل های آینده رساند.

همزمان با سومین سال درگذشت جمو، آکادمی موسیقی مزوپوتامیا با برگزاری مراسمی در منطقه کاین پینار آمد (دیاربکر) یاد او را گرامی داشت. در این مراسم بسیاری از شهروندان کرد و هنرمندان جوان شرکت کردند.

ماموستا عگید جمو که بود؟

خانواده جمو از کردهای ساکن وان در سال 1918 مجبور به مهاجرت اجباری به ایروان شدند. عگید جمو در سال 1932 در روستای اردشیر در حوالی ایروان چشم به جهان گشود. در کودکی از نی های بریده برای خود ساز کاوالا درست کرد و آغاز به نواختن نمود.

او یکی از اساتید موسیقی کردی است که سال های طولانی از عمر خود را در رادیو ایروان برای اعتلای موسیقی کردی صرف کرد. جمو همچنین در کنسرواتوار دیاربکر نیز در کنار اساتید موسیقی کردی نواخته بود.

شیرکو کانیوار که سال هایی از زندگی حرفه ای خود را در کنار این استاد موسیقی گذرانده است، درباره او گفت: «اگر بخواهیم جایگاه او را در موسیقی و فرهنگ کردستان تنها با یک حمله تعریف کنیم باید بگوییم که او صدای کردستان بود. نغمه ساز او نوای کردستان بود. نوای موسیقی او بر سینه هر کُردی زخمه ای می زند، شعفی ایجاد می کند یا شور عشقی می انگیزد. نغمه ساز او نوای کردستان است، زیرا پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما با آن نواها بزرگ شده بودند.»

کانیوار با بیان اینکه ماموریت رادیو ایروان اکنون بر عهده نهادهای فرهنگی و هنری کردی است، بر اهمیت انتقال آن صداها از تاریخ به حال و به آینده کردستان تاکید کرد و گفت: «فقط در این صورت است که می توانیم بگوییم رادیو ایروان زنده است، کار می کند، و عگید جمو نیز هنوز زنده و سالم است. ما باید پلی برای رساندن هنر آنها به زمان حال بسازیم.»

کد خبر 26539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha