کاهش مصرف آب کشاورزی آذربایجان غربی توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: علیرغم تخصیص بسیار اندک اعتبارات بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان، اما تعهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت کامل اجرایی می‌شود که این موضوع موجب مشکلات زیادی در بخش کشاورزی شده است.

به گزارش کردپرس، ظهر امروز سه شنبه 16 دی ماه، 131 طرح عمرانی، تولیدی، تحقیقاتی و کشاورزی در آذربایجان‌غربی همزمان با سفر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به استان در شهرستان های مختلف به بهره برداری رسید.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این آئین بهره برداری افزود: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان مصرف آب در بخش کشاورزی باید ۴۰ درصد کاهش یابد این در حالی که میزان اعتبار اختصاص داده شده برای تحقق این هدف ۲۸ درصد محقق شده است.

رسول جلیلی با اشاره به تخصیص بسیار اندک اعتبارات بخش کشاورزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان، افزود: با وجود سهم اندک اعتبارات اما تعهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به صورت کامل اجرایی می‌شود که این موضوع موجب مشکلات زیادی در بخش کشاورزی شده است.

او با اشاره به به بالا بودن هزینه حق آبه بخش کشاورزی در برخی شهرستان‌ها از جمله شهرستان میاندوآب ادامه داد: از ستاد احیای دریاچه ارومیه تقاضا داریم تحقق کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان مطابق با میزان اعتبارات تخصیص یافته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صرفه جویی ۴۴۸ میلیون مترمکعبی آب در بخش کشاورزی استان از سال ۹۳ تا کنون خبر داد و افزود: از این میزان ۱۹۵ میلیون مترمکعب از مصوبات ابلاغی ستاد احیای دریاچه ارومیه با استفاده از سهم بخش کشاورزی از سدهای حوزه آبریز بوده است.

او با بیان اینکه استان از سال ۷۶ شاهد تغییر اقلیم بوده، گفت: در اثر این تغییر اقلیم میزان بارندگی استان از ۳۸۵ میلیمتر به ۳۴۰ میلیمتر کاهش یافته که افزایش یک الی دو درجه‌ای دمای هوا در این مدت به همراه کاهش سالانه ۴۵ میلیمتر بارندگی تغییرات اقلیمی را تشدید کرده است.

جلیلی در خصوص اقدامات این سازمان در زمینه احیای دریاچه اظهار داشت: با تغییر اقلیمی از سال ۷۶ تا سال ۹۳ آب دریاچه ارومیه از ۳۰ میلیارد مترمکعب به کمتر از ۶۰۰ میلیون مترمکعب و فاجعه زیست محیطی رسید که با اقدامات دستگاه‌های اجرایی از جمله جهاد کشاورزی استان اقدامات احیا آغاز شد و هم اکنون دریاچه ارومیه بهبود نسبی یافته و بیش از ۳.۳ میلیارد مترمکعب آب دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص 131 طرح افتتاحی هم گفت: برای اجرای این طرحها ۴۴۵ میلیارد ریال هزینه شده و میزان اشتغال آنها نیز ۴۹۴ نفر است.

جلیلی افزود: مهمترین این طرح‌ها شامل طرح پرورش آرتمیا در استخر الگویی در میاندوآب و روستای فسندوز، انواع سیستم های آبیاری نوین به تعداد ۱۲۳ طرح، گلخانه های هیدروپونیک سبزی و صیفی در شهرستان بوکان است.

او همچنین بیان کرد: در این آیین از ۱۸ دستاورد تحقیقاتی کشاورزی از جمله سه عنوان کتاب منتشر شده با عناوین ضایعات برخی محصولات کشاورزی ایران، نکات کلیدی در مدیریت تاکستان و زراعت دانه‌های روغنی رونمایی شد.

کد خبر 2590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha