‍ شبکه زاگرس و مطالبات  فرهنگی جامعه / سید علاءالدین حیدری

سرویس کرمانشاه _ "رعایت عدالت در نگاه به اقوام و مذاهب استان کرمانشاه در ساخت برنامه های مختلف یک مطالبه فرصت محور عمومی است که توقعِ توجه مدیران به این مقوله را بسیار جدی برجسته کرده است" .

کارکرد اساسی رسانه را می توان اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و یا بسترسازی فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی دانست . در این میان رسانه ملی که بنوعی متعلق به همه و مسئول در برابر مطالبات عمومی جامعه و یا فرهنگ عمومی ایرانی اسلامی است ، نقش اساسی و وظیفه ذاتی مضاعفی در حوزه فرهنگ سازی کلان کشور دارد . یکی از وظایف فرهنگی رسانه ملی حفظ و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی و پرداختن به حوزه های فرهنگی جامعه است .
صدا و سیمای سراسری وظایف عمومی تری داشته و می توان گفت که این رسانه به مسائل کلان تر جامعه می پردازد . اما با تشکیل شبکه های استانی در واقع نوعی تقسیم کار و نگاه جدیدتر و متنوع تری به رسانه های استانی شکل گرفت . از جمله وظایف رسانه های ملی استانی پرداختن به فرهنگ های محلی ، حفظ و غنای فرهنگ های بومی استانها می باشد که باید بدان ها پرداخت . این اهمیت تا جائی است که باید حداقل ۸ ساعت در روز در این حوزه برنامه سازی داشت .
استان کرمانشاه بعنوان استانی فرهنگی و دارای جایگاه خاص فرهنگی در کشور ، صاحب زیبایی های خاص هنری و فرهنگی است . استانی با تنوع فرهنگی ، زبانی ، مذهبی و قومی که نماد زیبایی از وحدت واقعی در کشور می باشد . در واقع کرمانشاه را میتوان تابلوی زیبایی از تنوع دانست که در عین تنوع دارای کلیت ، همدلی و افق مشترکی می باشد.
استانی با ترکیب مذاهب( شیعه ، سنی ، اهل حق ) با هویت ترکیبی زبانی و قومی ( کلهری ، لکی ، سورانی جافی ، هورامی ، کلیایی ، ترکی سنقری، فارسی کرمانشاهی و...) که همه در کنار هم بمانند رنگین کمان ، نماد استانی فرهنگ خیز و فرهنگ ساز است که در کنار سایر اقوام و زبانهای ایرانی بمانند شاخ و برگهای پیکری واحد بنام ایران می درخشد .
طبیعتا استانی با چنین ویژگیهایی از صدا و سیمای استانی توقع و مطالبات خاص فرهنگی در اندازه و قواره خودش را دارد .
هم استانیهای عزیز ما ازهر قوم ، مذاهب و زبانی از شبکه زاگرس درخواست دارند که رسالت فرهنگی خود را بدرستی پیش ببرد و با پرداختن به همه گونه های فرهنگی ، زبانی و مذهبی استان راه حفظ و تقویت آنها را بپیماید .
ساخت برنامه های متنوع با گویشهای مختلف و تنوع دادن به برنامه ها به تناسب همه گویش ها و نیز اختصاص زمان مناسب به ساخت و پخش برنامه های ویژه اهل سنت می تواند وحدت مثال زدنی فعلی را تعمیق بخشد .
گسترش ارتباطات و نیز اطلاع رسانی بیشتر فرهنگی می تواند قلبها را بیشتر و بیشتر بهم نزدیک کند .
استفاده از بزرگان و صاحب نظران فرهنگی می تواند راهگشا و غنابخش فرهنگ استان باشد .
برنامه ریزان شبکه زاگرس باید لطافت های فرهنگی و تنوع موجودِ فرهنگی و زبانی در استان را یک فرصت مغتنم بدانند و از این فرصت استفاده های بیشتری ببرند .
رعایت عدالت در نگاه به اقوام و مذاهب استان در ساخت برنامه های مختلف یک مطالبه فرصت محور عمومی است که توقعِ توجه مدیران به این مقوله را بسیار جدی برجسته کرده است .
هیچ گوشه ای از فرهنگ استان نباید از دید مدیران شبکه زاگرس پنهان بماند .
نگاه مقام معظم رهبری به اقوام و مذاهب ایرانی نگاهی برادرانه ، عادلانه و حکیمانه است . لذا توجه به این دغدغه ها بر محور وحدت و اجرای منویات راهگشای رهبری است .
ماموریت ویژه شبکه های استانی نگاه ویژه به فرهنگهای بومی است چرا که رسانه ملی فرصت و زمان پرداختن به همه گونه ها و گوشه های فرهنگ اسلامی و ایرانی را ندارد .
امیدوارم شاهد تغییرات مثبت تر و بیش از پیشی در رسانه استانی باشیم .

کد خبر 2549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha