انتخاب شهردار بوکان؛ شایستەسالاری یا تسلیم در برابر لابی گری؟!

سرویس آذربایجان غربی- فاتح استادعبداله پور، روزنامه نگار در یادداشتی انتقادی در خصوص گزینه معرفی شده شورای شهر بوکان جهت تصدی پست شهردار، خواستار شفاف سازی شورای شهر شده و می نویسد: این انتخاب نشان می دهد که شورای شهر در جریان انجام مهمترین وظیفه خود (انتخاب شهردار) تسلیمِ لابی گری و فشار افرادی معلوم الحال شده که نقش زیادی در محرومیت کنونی بوکان دارند.

شورای شهر بوکان در آخرین روز آبان ماه با پنج رای موافق و ۲ رای مخالف، «رشید میرحسامی» را به عنوان شهردار به فرمانداری بوکان معرفی کرد. انتخابی پرحاشیه که حاصل لابی گری فشرده افرادی با لیدری یکی از اعضای شورای شهر بود و به نوعی تقابل شورای ششم با خواستِ افکار عمومی را استارت زد. مسدود و محدود کردن بخش نظرات خبر انتخاب «میرحسامی» در صفحات شورا ، شهرداری و رسانه ها خود مهر تائیدی بر این ادعا است.

«میرحسامی» متولّد میاندوآب است که سال ۱۳۷۸ برای اولین بار به عنوان دفتردار شورای شهر وارد مجموعه شهرداری بوکان شد و سپس در مقاطع مختلف در دوره های دوم، سوم و چهارم به عنوان شهردار معرفی شد. او سابقه شهرداری سیمینه و سقز را نیز در کارنامه دارد. آخرین دوره مسئولیت او در شهرداری بوکان به دوره چهارم شورا بر می گردد، زمانی که در ابتدای کار، پایان مسئولیت او توسط اعضای شورا اعلام شد اما یک سال و چند ماه بعد توسط همین شورا به عنوان شهردار انتخاب شد و پس از چند ماه در آستانه استیضاحش از سمت خود کنارەگیری کرد.

این مقطع زمانی جزو پرحاشیه ترین و چالشی ترین دوران مسئولیت «میرحسامی» بود. به طوری که در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹٦ اداره کل بازرسی آذربایجان غربی چندین بار برای برسی عملکرد او به مسائل شهرداری ورود پیدا کرد.

برای اولین بار در ششم دی ماه ۱۳۹۵ اداره کل بازرسی آذربایجان غربی در جریان برسی پرونده یکی از پروژه های سرمایه گذاری، «رشید میرحسامی» را به «نقض قوانین و مقررات، تبعیض در اجرای قوانین، تسامح در حفظ اموال و ایجاد خسارات، کم کاری و سهل انگاری در انجام وظایف و سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری» متهم کرد.

سپس یک سال بعد در ۲۹ آبان ماه ۱۳۹٦ به دنبال تخلفات صورت گرفته در احداث یک ساختمان چند طبقه در جاده کوسه، دوباره پای «میرحسامی» به پرونده های اداره کل بازرسی باز شد و بعد از این اتفاق، هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری در استانداری آذربایجان غربی پس از برسی اتهامات این کارمند شهرداری بوکان، با اکثریت آراء تمامی اتهامات وارده به او را تائید کرد و بنابراین «رشید میرحسامی» از ۲٦ آذرماه سال ۱۳۹٦ به مدت ۲ سال به «محرومیت از انتصاب در پست های حساس و مدیریتی» محکوم شد. محکومیتی که تاقبل از انتخاب وی در آذر ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان شهردار سقز ادامه داشت.

اکنون با توجه به پایگاه اجتماعی ضعیف، سوء سابقه، سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری در سنوات قبلی و عدم ارائه برنامه نوین و به روز مرتبط با مدیریت شهری از سوی «میرحسامی» ، دلایل انتخاب وی به عنوان شهردار بوکان به پرسشی بی پاسخ برای افکار عمومی تبدیل شده است.

این انتخاب نشان می دهد که شورای شهر بوکان در جریان انجام مهمترین وظیفه خود (انتخاب شهردار) تسلیمِ لابی گری و فشار افرادی معلوم الحال شده که نقش زیادی در محرومیت کنونی بوکان دارند.

در این شرایط لازم است، اعضای شورای شهر بوکان در راستای پایبندی به سوگند و وعده های خود، برنامه ها و دلایل و چرایی انتخاب «رشید میرحسامی» را در جهت تنویر افکار عمومی اعلام و شفاف سازی کنند.

کد خبر 22022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha