عواملی که جنگ سوم ترکیه علیه کردها را معلق کرد

سرویس جهان- موسسه مطالعات جنگ نوشت: مخالفت آمریکا و روسیه با حمله سوم ترکیه علیه کردهای سوریه، تمرین نظامی مشترک نیروهای روسیه و سوریه و استقرار جنگنده های روسی در فرودگاه قامیشلو از جمله عواملی بود که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه را به حالت تعلیق یا توقف در آورده است.

به گزارش کردپرس، ترکیه بیش از یک ماه پیش اقدام به استقرار نیروها و تجهیزات بیشتر نظامی در داخل مرزهای سوریه کرد، آموزش و توجیه نیروهای شورشی تحت حمایت خود در سوریه را تشدید کرده و تهدیدات خود را علیه نیروهای کرد سوریه بیشتر کرده است. این آمادگی های نظامی به حدی بود که برخی رسانه های جهانی مانند اسپوتنیک روز آغاز عملیات را نیز گزارش کرده بودند.

موسسه مطالعات جنگ در گزارشی به بررسی علل و عوامل تعلیق یا توقف سومین عملیات نظامی ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه و چهارمین عملیات محتمل نظامی این کشور در داخل مرزهای روسیه کرده است.

این موسسه به بررسی منازعات جهانی و علل و عوامل آن می پردازد مهم ترین علت تعلیق سومین عملیات نظامی گسترده ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه در شمال شرق این کشور را ترکیب فشارهای نظامی روسیه و فشارهای سیاسی ایالات متحده آمریکا دانسته است.

این نشریه تاکید کرده است که عملیات نظامی ترکیه در داخل مرزهای سوریه، بویژه علیه کردهای سوریه، بدون به دست آوردن رضایت آمریکا و روسیه بی فایده است. موسسه مطالعات جنگ در بیان پیامدهای عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه بدون رضایت آمریکا و روسیه نوشت: در این صورت روسیه می توانست روند عملیات ترکیه را کند و تلفات نیروهای این کشور را در جنگ علیه کردها افزایش دهد و دولت آمریکا نیز می توانست هزینه های دیپلماتیک و اقتصادی را برای دولت ترکیه بالا ببرد.

این موسسه با اشاره به تمرین نظامی مشترک میان نیروهای روسی و نیروهای دولت سوریه همزمان با تهدیدهای اردوغان علیه کردهای سوریه با هماهنگی با نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه نوشت: این مسئله تهدیدی علیه نیروهای ارتش ترکیه در داخل مرزهای سوریه محسوب می شود.

موسسه مطالعات جنگ با اشاره به تحرکات نظامی کم سابقه روسیه همزمان با تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه، این مسئله را تغییر موضع مسکو در قبال عملیات های نظامی ترکیه در داخل سوریه و به پایان رسیدن چراغ سبزهای مسکو به آنکارا در این زمینه دانسته است.

این موسسه همچنین به تحرکات کم سابقه آمریکا در شمال شرق سوریه و ایجاد پایگاه جدید نظامی آنهم با هدف جوگیری از حمله ترکیه به کردهای سوریه اشاره کرده است.

در این گزارش بر مخالفت مقامات دولت آمریکا با حملات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه برای سومین بار اشاره کرده و نوشت: ممکن است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در شهر رم و در حاشیه کنفرانس گروه جی 8، این مخالفت را صراحتا به وی اعلام کرده باشد.

موسسه مطالعات جنگ همچنین به استقرار کم سابقه مدرن ترین جنگنده های روسیه در فرودگاه قامیشلو، شهر تحت کنترل نیروهای کرد سوریه به عنوان علامت هشدار روسیه نسبت به عملیات نظامی ترکیه اشاره کرده و نوشت: به نظر می رسد که روسیه دیگر تحمل عملیات نظامی اردوغان در داخل سوریه را که به منظور برون رفت از مشکلات داخلی او در داخل ترکیه صورت می گیرد ندارد.

کد خبر 21614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha