ساخت روبات فرش باف توسط مخترع بدره ای

سرویس ایلام - بافت فرش های ظریف و خلاقانه با نقش و نگارهای خیره کننده اگرچه که از دیرباز در ایران یک هنر دستی بوده است اما یک هنرمند ایلامی اهل شهرستان بدره اخیرا توانسته است یک ربات را در زمینه فرش دستباف به کمک بگیرد و این ربات همان کار دست را در فرشبافی بر عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس،یکی از اهالی شهرستان بدره توانسته است روباتیکی بسازد که قدرت بافندگی بسیار بالایی داشته و ضمن کارایی دقیق در ظرافتهای فرش بافی چندبرابر سرعت دست انسان عمل کند.

نمیر ربیعی سازنده این دستگاه روباتیک با بیان اینکه ساخت چنین ماشین و رباتی در حوزه فرش بافی برای نخستین بار است که در ایران و جهان صورت می گیرد می گوید : این روباتیک از سه جز تشکیل شده است که شامل اجزای نرم افزار ،بخش الکترونیک و بخش مکانیک است .

او با عنوان اینکه سرعت عمل این رباتیک در بافت فرش در حدی است که یک فرش تمام ابریشمی که با دست چند سال بافت آن طول می کشد ولی ین ربات آنرا در حدود 2 ماه بافت می کند افزود، یکی دیگر از امتیازات فوق العاده این دستگاه روباتیک ریز بافت است و میتواند تا ۱۵۰رج که از قدرت انگشتان دست انسان تاحدودی خارج است بافت کند.

بگفته ربیعی که اصالتا از روستای تلخاب بالا واز اهالی بخش علیشروان بدره است این دستگاه به صورت رسمی به عنوان اختراع به ثبت رسیده و در دانشگاه امیرکبیر به عنوان مرجع استعلام مورد تایید قرار گرفته است اما متاسفانه برای تولید انبوه آن هنوز کاری صورت نگرفته است.

ربیعی افزود: به منظور حمایت و مشارکت دستگاههای متولی در زمینه تولید این دستگاه مکانیزه به چند دستگاه از جمله بنیاد ملی نخبگان،پارک علم و فناوری استان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه و با مدیران ارشد این دستگاه گفتگو و درخواست کمک کرده ام اما متاسفانه این دستگاه که در چنین مواردی وظیفه و مسئولیت دارند تاکنون هیچگونه کمک حمایتی از اینجانب و این اختراع به عمل نیاورده اند.

او که این اختراع را بنام همسر خود به ثبت رسانده در ادامه میگوید: حداقل از مسئولان و دستگاه های ذیربط انتظار است باتوجه به ارتباط اختراع با پارک فناوری و بنیاد نخبگان همراهی آنها در این زمینه را خواستارم.

به گفته ربیعی این دستگاه که در زمینه توسعه اشتغال در حوزه فرش دستبافت بسیار حائز اهمیت و تولید آن مقرون بصرفه است و محصول تولیدی آن که فرش دستباف خوانده می شود درجهت صادرات و ارزآوری نیز برآیندی مضاعف خواهد داشت .

این مخترع بدره ای تصریح کرد: این دستگاه برخلاف سیستم سنتی حتی برای افراد ناتوان جسمی نیز کارایی داشته چرا که با ارائه برنامه و ذخیره سازی آن در سیستم رایانه امکان فعالیت روباتیک آن برای این افراد نیز ممکن است .

او اصافه کرد: با اینکه هم اینک این دستگاه انحصاری است اما انتظار است درصورت ارائه خدمات از سوی دستگاههای متولی از جمله فراهم شدن زمین و امکانات لازم برای تولید آن ، امکان تولید انبوه این وسیله منحصر به فرد و تحول بزرگ در حوزه فرش دستبافت در انتظار و امکان پذیر خواهد بود.

گفت وگو: علی صفری

کد خبر 20161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha