2.5 هکتار از عرصه های طبیعی کردستان در آتش سوخت/وقوع 149 فقره آتش سوزی

سرویس کردستان – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: امسال ۱۴۹ فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان رخ داد که بر اثر آن ۲ هزار و ۵۲۱ هکتار جنگل و مرتع درگیر حریق شد.

به گزارش کُرد پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، سعدی نقشبندی اظهار کرد: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی شاهد شروع زودهنگام آتش‌سوزی در عرصه های مرتعی و جنگلی استان بودیم به طوریکه اولین آتش سوزی در پنجم اردیبهشت رخ داد این در حالی است که سال گذشته آتش سوزی‌ها از ۹ خرداد آغاز شده بود.

وی افزود: از آتش سوزی‌های سال جاری ۱۰۳ فقره در سطح یک هزار و ۹۸۰ هکتار عرصه جنگلی، ۳۸ فقره در سطح ۴۱۳ هکتار مرتع، 7 فقره شامل ۱۲۸ هکتار در اراضی جنگلی و یک فقره به مساحت ۰.۳۵ هکتار در جنگل‌های دست کاشت بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: کاهش بارندگی و خشک بودن خاک، تغییرات اقلیمی و افزایش نامتعارف دما و کاهش بارندگی که ۴۱ درصد در ۲ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش داشت، از جمله عواملی است که در شروع زودهنگام آتش سوزی‌ها نقش داشته است.

نقشبندی به برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان برای مقابله با آتش سوزی‌ها اشاره کرد و یادآور شد: تیم بندی گروه‌های اطفای حریق در ۱۰ شهرستان انجام و کارکنان ادارات منابع طبیعی نیز به امکانات لازم، مجهز شده‌اند.

وی به همکاری مطلوب انجمن‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت در مناطق جنگلی برای اطفای حریق اشاره کرد و بیان کرد: جلب همکاری دهیاران، فرهنگسازی با استفاده از چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار استان و برگزاری دوره‌های ترویجی و آموزشی از جمله برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی در این راستا بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اجرای طرح‌های منابع طبیعی علاوه بر کارکردهای زیست محیطی، برای منابع آبی استان هم مهم است و در صورت خدشه به این عرصه‌ها باید منتظر صدمه‌های شدید به منابع آبی هم باشیم.

کد خبر 16646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha