پهپاد و جنگنده، سلاح برتر آنکارا در مقابله با نیروهای کرد ترکیه و سوریه

سرویس جهان- مجله فوربس پهپادهای مسلح و انواع جنگنده های آمریکایی را سلاح برتر ترکیه در مقابله با پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه دانسته است اما استفاده گسترده ترکیه از سلاح ها علیه نیروهای کرد را لزوما به معنای از کار انداختن توانایی نظامی پ.ک.ک نمی داند.

به گزارش کردپرس، نشریه فوربس در تحلیلی پیرامون درگیری های ترکیه با پ.ک.ک از سال 2015 به بعد، استفاده گسترده ترکیه از جنگنده و پهپاد نظامی را نقطه عطف این کارزار توصیف کرده است.

این مجله آمریکایی عملیات نظامی اخیر 20 فروند جنگنده ترکیه در عمق 120 کیلومتری خاک عراق در نزدیکی سلیمانیه را بعد از بمباران مواضع پ.ک.ک در سال 2015 توسط 50 جنگنده ارتش ترکیه و در میانه سکوت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بی سابقه توصیف کرده و آن را نشانه شدت گرفتن کارزار ترکیه علیه نیروهای پ.ک.ک در اکثر مناطق اقلیم کردستان دانسته است. این نشریه با اشاره به حملات برنامه ریزی شده ترکیه علیه مقامات ارشد نظامی کرد سوریه دامنه این حملات علیه نیروهای کرد ترکیه و سوریه را فراتر از هر زمان دیگری دانسته است. این نشریه یادآوری کرده است که ترکیه در عملیات 2018 خود علیه نیروهای کرد سوریه در سال 2018، به طور همزمان از 72 جنگنده برای هدف قرار دادن 100 موضع نیروهای کرد سوریه استفاده کرد که نقش مهمی در پیشروی نیروهای این کشور و شورشیان سوری داشته است.

فوربس از آن جهت که بیشتر این حملات توسط جنگنده و پهپادهای پیشرفته نظامی صورت گرفته و قلمرو عملیات علیه پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه به طور بی سابقه ای وسعت پیدا کرده، آن را نشانه وارد شدن به مقطعی تعیین کننده در جنگ میان ترکیه و نیروهای کرد دانسته است.

از نظر این نشریه آمریکایی، استفاده ترکیه از قدرت هوایی شامل پهپاد و جنگنده های آمریکایی نقشی تعیین کننده در پیشروی نیروهای ترکیه در خاک سوریه و مقابله این کشور با پ.ک.ک در داخل خاک عراق داشته است. اندیشکده ادام ترکیه نیز با اشاره به این که ترکیه در عملیات نظامی شاخه زیتون ترکیه علیه نیروهای کرد سوریه، از حداقل یک چهارم جنگنده های اف 16 و اف 4 خود استفاده کرده، میزان موفقیت در هدف قرار گرفتن 100 موقعیت نیروهای کرد سوریه موسوم به ypg را در این عملیات 95 درصد عنوان کرده است.

با این حال، فوربس تاکید کرده است که موفقیت در جنگ ترکیه علیه پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه با استفاده از برتری تکنولوژی جنگ کاملا بدون عواقب نیست و حتی می تواند نتیجه عکس دهد.

این نشریه با اشاره به مقاله منتشر شده متین گورجان، تحلیلگر مسائل جنگ در الماینتور، استفاده دولت ها از تکنولوژی های جنگی جدید می تواند تغییر تاکتیک و مانورهای جدید از سوی طرف متخاصم و دست برداشتن آنها از روش های قدیمی را هم به دنبال داشته باشد.

فوربس این جنگ را نوعی «کنش-واکنش» میان نیروهای ترکیه و پ.ک.ک دانسته که خواسته هیچ کدام از طرفین نیست. متین گورجان نیز اشاره کرده است که استفاده ترکیه از تجهیزات پیشرفته جدید مانند پهپادها می تواند روی آوردن پ.ک.ک به استفاده از پهپادهایی هرچند ابتدایی و خودروهای بمبگذاری شده را به همراه داشته باشد.

این نشریه به حمله پهپادی پ.ک.ک به پایگاه نظامیان ترک در دیاربکر در ماه می امسال اشاره کرده است که نشانه توانایی دست یابی پ.ک.ک به تکنولوژی جدید جنگی-هرچند در مقیاس بسیار کوچک- است.

کد خبر 16578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha