درخواست عبدالمهدی از شهروندان عراقی برای ترک محوطه سفارت آمریکا

سرویس عراق و اقلیم کردستان - فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از شهروندان این کشور درخواست کرد که بی درنگ محوطه و اطراف سفارتخانه آمریکا در بغداد را ترک کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، به دنبال آن که شرکت کننده در مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله هوایی شامگاه یک شنبه آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی، وارد محوطه سفارتخانه این کشور در منطقه سبز شهر بغداد شده و برای تحصن در اعتراض به حمله مذکور نیز در برابر آن چادر زدند، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت اداره امور کشور و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بعد از ظهر امروز (سه شنبه) با صدور بیانیه ای از همه آنها درخواست کرد که بی درنگ از محوطه و اطراف سفارتخانه خارج شوند.

در بیانیه عبدالمهدی در این باره آمده است: حمله آمریکا به نیروهای نظامی ما در روز یک شنبه، از سوی دولت در بالاترین سطح محکوم شد و دولت یک رشته اقدامات و تدابیر نیز برای حل و فصل این مسئله در راستای تامین حاکمیت عراق و امنیت شهروندان آن اتخاذ کرد.

نخست وزیر مستعفی در ادامه بیانیه خود افزود: مراسم بزرگ تشییع جنازه شهدا، بخشی از وفاداری به خون پاک و گرانبهای آنها است با این حال می بایست به دور از اصطکاک با ساختمان های سفارتخانه ها باشد که مسئولیت حفاظت و تامین امنیت آنها بر عهده دولت عراق است.

عبدالمهدی در پایان نیز ضمن درخواست از همگان برای آن که بی درنگ محوطه و اطراف سفارتخانه آمریکا را ترک کنند، تاکید کرد: هر گونه حمله یا تعرض به سفارت‌خانه ها و نمایندگی های خارجی، اقدامی است که نیروهای امنیتی به شدت از آن جلوگیری خواهند کرد و قانون نیز آن را با شدیدترین مجازات محکوم خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی عراق همچنین گزارش داد که نخست وزیر دولت اداره امور برای بزرگداشت شهدای نیروهای مسلح این کشور، سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

این در حالی است که هزاران شرکت کننده در مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله هوایی آمریکا به پایگاه های تیپ های 45 و 46 حشد الشعبی در شهرستان مرزی قائم در استان الانبار در غرب عراق، وارد منطقه سبز شهر بغداد شدند و در برابر سفارتخانه این کشور در عراق چادر زدند تا تحصن در اعتراض به حمله مذکور را آغاز کنند.

برخی شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه نیز یکی از بخشی از حصار بیرونی سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند و پس از آن نیز وارد محوطه سفارتخانه شدند با این حال نیروهای مسئول حفاظت از سفارتخانه، به صورت پراکنده بمب های دودزا و کپسول های گاز اشک آور شلیک کردند تا آنها را از برابر ساختمان سفارت پراکنده کنند که در نتیجه آن، بیش از 20 تن مجروح شدند.

در همین حال، جعفر الحسینی، سخنگوی گردان های حزب الله عراق که نیروهای آن هدف حمله اخیر در قائم قرار گرفته، تاکید کرد که آنها تا تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد و اخراج سفیر این کشور، در برابر سفارتخانه تحصن می کنند با این حال قصد حمله به ساختمان سفارت یا ورود به آن را ندارند.

یادآور می شود که بر اساس آمار رسمی حشد الشعبی، در نتیجه حمله هوایی شامگاه یک شنبه آمریکا به پایگاه های تیپ های 45 و 46 این سازمان در شهرستان قائم در نزدیکی مرز مشترک عراق با سوریه، 27 نیروی حشد جان خود را از دست دادند و 51 نیروی دیگر زخمی نیز شدند.

کد خبر 160758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha