سرنوشتی مبهم برای زندان بدنام دیاربکر

سرویس جهان- رییس جمهور ترکیه در سفر اخیر خود به شهر کردنشین دیاربکر از تبدیل زندان بدنام این شهر به مرکز فرهنگی خبر داد اما بسیاری از کردها منظور او از تبدیل شدن این زندان بدنام نظامی به مرکز فرهنگی را درک نمی کنند.

به گزارش کردپرس، روزنامه گاردین در گزارشی به سخنان اخیر رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در مورد لزوم تبدیل زندان بدنام نظامی دیاربکر به مرکز فرهنگی پرداخته است.

این روزنامه نوشت: زمانی که آلتان تان (سیاستمدار کرد ترکیه) 24 سال سن داشت، زندان بدنام نظامی شماره 5 قبل از کودتای نظامی 1980 ساخته شد. پدرش به آن زندان انداخته شد و هیچ وقت باز نگشت. او به گاردین گفته است پدرش فقط چند هفته در آن زندان داوم آورد و بر اثر شکنجه جان خود را از دست داد و هیچ وقت شانس راه یافتن به دورن زندان و ملاقات با پدرش را پیدا نکرد. آلتان تان معتقد است هیچ کرد یا خانواده ای در ترکیه وجود ندارد که خاطره ای پیرامون این ساختمان بدنام نداشته باشد.

گاردین در ادامه گزارش خود اشاره کرده است که زندان نظامی دیاربکر نمایانگر رنج کردهای ترکیه است که در دهه های 1980 و 1990 هزاران تن از آنها به درون آن انداخته شده و مورد شکنجه های گوناگون قرار گرفتند. این زندان به یکی از بدنام ترین زندان های جهان تبدیل شد. این روزنامه معتقد است خشونت هایی که در درون دیوارهای این زندان اعمال شد محرک تاسیس پ.ک.ک بوده است.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه که بعد از گذشت دو سال و نیم، بار دیگر اخیرا به شهر دیاربکر سفر کرد، گفت که قرار است این زندان به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود. گاردین اشاره کرده است که واکنش های متفاوتی نسبت به اعلام این خبر از سوی اردوغان صورت گرفته و هیچ کس به درستی نمی داند که منظور اردوغان از « مرکز فرهنگی» چیست.

گاردین در ادامه آورده است: تقریبا همه با تعطیل شدن این زندان بدنام موافق هستند اما از این نگران هستند که در صورتی که این پروژه با حساسیت دنبال نشود و مدیریت صحیحی نداشته باشد بخشی از تاریخ کردهای ترکیه گم و یا لاپوشانی شود.

دیلان کایا تاشدلن، کارشناس برنامه ریزی شهری در دیاربکر به گاردین گفته است زمانی که حدود 10 سال قبل مسئله روند صلح با پ.ک.ک در جریان بود این مسئله نیز مطرح شد. اردوغان آن زمان گفت که این زندان باید تخریب شود اما به نظر من، باید آن را برای مقابله با اعمال گذشته سرپا نگاه داریم. برخی در آن زمان تبدیل شدن این زندان به یک موزه را مطرح کردند تا داستان های مهمی از آن برای مردم بیان شود. فرق زیادی میان موزه و مرکز فرهنگی وجود دارد.

سخنگوی وزارت فرهنگ ترکیه از دادن پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت این زندان بدنام و طرح اردوغان درباره آن خودداری کرده است.

عبدالله حویز، کارشناس مسائل کردها درباره طرح اردوغان پیرامون زندان دیاربکر می گوید ایده مرکز فرهنگی و یا موزه، مانند بسیاری از اشارات سیاسی اردوغان نمادین و کلیشه ای است. او می خواهد بگوید که ما صفحه ای از مسئله کردها را ورق زده ایم و باید از آن عبور کنیم. اما حقیقت دقیقا برعکس است زیرا او در همان سخنرانی که قول تبدیل شدن زندان به مرکز فرهنگی را داد بر موضع سرسختانه دولتش در مقابل پ.ک.ک و حزب کردگرای دموکراتیک خلقها تاکید کرد.

تاشدلن معتقد است باید نسل جدید کردهای ترکیه از گذشته خود باخبر شوند. او پیشنهاد کرده است همان طور که زندان بدنام آفریقای جنوبی -که نسلون ماندلا در آن زندانی بود- به یک مرکز توریستی تبدیل شده است، زندان بدنام دیاربکر نیز به چنین مکانی تبدیل شود. او اشاره کرد که وقتی بازدید کنندگان از زندان مشهور آفریقای جنوبی که تبدیل به موزه شده، بازدید می کنند، در به سمت دادگاه باز می شود و این امید را بر می انگیزد. دلیلی وجود ندارد که نتوانیم زندان دیاربکر را نیز به چنین مکانی تبدیل کنیم اما این مسئله نیازمند همکاری جمعی و مشارکت جامعه کردها در این پروژه است.

کد خبر 13627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha