قدرت گرفتن داعش به دلیل عدم همکاری میان ارتش عراق و کُردها

سرویس جهان- مرکز تحلیل و گزارش خاورمیانه نسبت به افزایش فعالیت های داعش در عراق به دلیل عدم هماهنگی میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ هشدار داد.

به گزارش کردپرس، مرکز تحلیل و گزارش خاورمیانه در گزارشی نوشت: قبل از سقوط موصل و در جریان عملیات های پس از آن که منجر به شکست نسبی داعش شد هماهنگی خوبی میان نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق بر قرار بود و این هماهنگی نقش موثری در موفقیت آمیزبودن عملیات های مشترک آنها علیه داعش داشت.

به نوشته این مرکز، اما اکنون این هماهنگی به کمترین میزان خود رسیده و شاهد این مدعا افزایش تلفات نیروهای ارتش عراق در کرکوک و نیروهای پیشمرگ در مناطق درگیری از جمله مخمور است.

این مرکز به آخرین عملیات کردها و ارتش عراق در مخمور علیه داعش اشاره می کند که در آن نزدیک به 10 تن از نیروهای پیشمرگ جان خود را از دست دادند. به نوشته این مرکز، دلیل این تلفات عدم هماهنگی میان نیروهای ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان بوده است زیرا کردها بون هماهنگی از شمال به داعش حمله کرده و از جنوب مخمور نیز، ارتش عراق به مواضع داعش حمله کردند هر چند که آمریکا در این عملیات حضور داشته و خواستار هماهنگی میان این دو نیرو شده بود.

جبار یاور، دبیر کل وزارت پیشمرگ در این باره به این سایت گفته است در همه عملیات ها علیه داعش پس از 16 اکتبر(2017) که عراق در این روز کرکوک و مناطق مورد مناقشه را از دست کردها خارج کرد، هیچ گونه هماهنگی میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ وجود نداشته است.

وی افزود: نیروهای پیشمرگ عملیات علیه داعش را بدون هماهنگی با ارتش عراق اما هماهنگ شده با ائتلاف انجام می دهند. اگر داعش در عملیات های ارتش عراق به سمت اقلیم کردستان حرکت کنند نیروهای کرد به عقب راندن این نیرو اقدام خواهند کرد اما در این صورت نیز هیچ گونه مکانیزمی برای ایجاد ارتباط میان نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق وجود ندارد.

به نوشته این سایت، ارتش عراق از نیروهای کرد خواسته است به انجام عملیات در مناطق تحت کنترل کردها بپردازد اما کردها این درخواست را رد کرده اند زیرا بعد از اتفاقات 16 اکتبر 2017، کردها دیگر به نیروهای نظامی عراق اطمینان و اعتماد ندارند.

جبار یاور با بیان این که اخیرا هیچ نشستی میان نیروهای کرد و عراقی برگزار نشده، گفته است هر دو طرف می خواهند به هماهنگی قبل از اتفاقات 16 اکتبر در مناطق مورد مناقشه باز گردند و ائتلاف آن ها را به این امر تشویق می کند اما واقعیت این است که هیچ گونه هماهنگی وجود ندارد.

دبیر کل وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان در ادامه افزود با دولت مرکزی برای ایجاد هاهنگی در مناطق مورد مناقشه گفتگو کرده و درخواست خود را ارائه داده اند اما دولت مرکزی هنوز پاسخی به این درخواست نداده است.

این سایت در ادامه نوشته است در گذشته ثابت شده هماهنگی میان این دو نیرو عامل مهمی در خنثی شدن حملات داعش بوده و اگر نیروهای پیشمرگ به مناطق مورد مناقشه باز گردند احتمال تکرار این موفقیت وجود دارد.

مایکل نایتس، پژوهشگر ارشد حوزه مسائل عراق در انستیتو خاورمیانه واشنگتن نیز معتقد است تا زمانی که نیروهای پیشمرگ به مناطق مورد مناقشه باز نگردند حملات داعش ادامه خواهد داشت. بازگشت نیروهای کرد به این مناطق می تواند به تضعیف این گروه تروریستی منجر شود به همین دلیل داعش نمی خواهد کردها به این مناطق باز گردند.

وی با اشاره به این که کردا در سال 2016 به ارتش عراق اجازه دادند از منطقه مخمور برای آزادسازی گیاره از کنترل داعش استفاده کنند تاکید کرد در عملیات اخیر دو نیرو علیه داعش در مخمور، هر کدام از طرفین به صورت جداگانه؛ یکی در شمال و دیگری در جنوب این منطقه به تعقیب نیروهای داعش پرداخته اند. این مسئله خطر قدرت گرفتن داعش را در عراق بیشتر می کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 74482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha