دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان: در بغداد از اجرای توافقنامه شنگال ممانعت می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان گفت که در بغداد از اجرای توافقنامه شنگال بین دولت اقلیم کردستان و دولت عراق ممانعت می شود. ممانعت ها از سوی احزاب صاحب قدرت سیاسی و نظامی صورت می گیرد.

به گزارش کردپرس، نوزاد هادی، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان و مسئول هماهنگ سازی های این حزب در استان نینوا به صدای آمریکا گفت: «توافقنامه شنگال بین دولت اقلیم کردستان و دولت عراق امضا شده و دولت اکنون صاحب اختیار است، اما برخی مراکز تصمیم‌گیری در عراق مانع اجرایی شدن آن شدەاند».

در اکتبر 2020، توافقنامه شنگال بین دولت اقلیم کردستان و دولت عراق به ریاست مصطفی کاظمی، نخست وزیر سابق عراق، امضا شد.

به گفته مقامات اقلیم کردستان، توافقنامه شنگال شامل چهار بخش اصلیِ مدیریت، امنیت، بازسازی و ساخت زیرساخت ها و تشکیل یک کمیته مشترک به نمایندگی از دولت اقلیم کردستان و عراق برای نظارت و اجرای توافق است.

هادی گفت: «بر اساس توافقنامه شنگال، همه نیروهای مسلح باید عقب نشینی کنند و اختیارات نظامی در شهر باید به پلیس محلی واگذار شود».

مقامات احزاب شیعه توافقنامه شنگال را رد می کنند و می گویند که این توافق هیچ ارزشی ندارد و یک توافق مرده است زیرا مردم شنگال آن را رد کردەاند.

عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان افزود: «توافقنامه شنگال بین اقلیم کردستان و عراق و با موافقت سازمان ملل و ائتلاف امضا شد، اختیارت باید به پلیس محلی واگذار شود و به آوارگان غرامت پرداخت شود».

وی تصریح کرد: «این توافقنامه به اندازه ای که به نفع مردم شنگال است سیاسی نیست، اما همچنان موانعی بر سر راه اجرای آن وجود دارد».

در 18 دسامبر 2023، انتخابات شوراهای استان نینوا به عنوان بخشی از انتخابات شوراهای استانی عراق برگزار شد که بر اساس نتایج این انتخابات، تعداد کرسی های حزب دمکرات کردستان به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

حزب دمکرات کردستان در انتخابات شورای استانی نینوا 141 هزار رای از دست داد در حالی که در انتخابات 2021 پارلمان عراق، 120 هزار رأی کسب کرده بود.

حزب دمکرات کردستان گفت: «حوزه انتخاباتی واحد، سیستم سانت لیگو و مشارکت بالای مردم باعث شد تا این تعداد کرسی در شورای استانی نینوا کسب کنیم».

نوزاد هادی بیان کرد: «در هر انتخاباتی میزان مشارکت در استان نینوا بین 25 تا 30 درصد بوده است، اما این بار به 53 درصد رسید که در نتیجه آن تغییراتی در تعداد کرسی های شورا اعمال شد».

وی هچنین افزود: «در روز انتخابات شوراهای استانی، خیابان ها شلوغ بود و جمعیت زیادی در مراکز رای دهی حضور نداشتند، میزان مشارکت مردم تا عصر 23 درصد بود، اما شب اعلام شد که میزان مشارکت به 53 درصد رسیده است که فکر نمی‌کنم این آمار صحت داشته باشد».

کد خبر 2770664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha