نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران: ایران کُرد عراق را متحد استراتژیک خود می‌داند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران گفت: سفر رئیس اقلیم کردستان به ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، جمهوری اسلامی ایران و دولت اقلیم کردستان اتحاد استراتژیک دیرینه‌ای دارند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، نچیروان بارزانی، رئیس  اقلیم کردستان با دعوت جمهوری اسلامی ایران و در راس یک هیئت عالی رتبه از مقامات اقلیم کردستان وارد تهران شد. ناظم دباغ نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران، درباره سفر نچیروان بارزانی به روداو گفت: «سفر نچیروان بارزانی مهمترین سفر در تاریخ روابط دیرینه ایران و اقلیم کردستان است».

هیئت همراه نچیروان بارزانی متشکل از معاونان رئیس اقلیم کردستان، وزیر داخلی اقلیم کردستان، رئیس دیوان ریاست و شماری از مقامات اقلیم کردستان است، ناظم دباغ گفت: «موضع رئیس اقلیم کردستان و هیئت همراه وی نشان دهنده جایگاه و موقعیت دولت اقلیم کردستان است».

به گفته نماینده دولت اقلیم کردستان در تهران، محور اصلی گفتگوهای نچیروان بارزانی با مقامات ایران، تأکید بر دوستی و اتحاد استراتژیک میان ایران و اقلیم کردستان است "ایران کُرد عراق را متحد استراتژیک خود می‌داند".

ناظم دباغ اظهار داشت که ایران نباید در اوضاع سیاسی، تاریخی و جغرافیایی حال حاضر منطقه، اقلیم کردستان را به حال خود رها کند، همچنین احزاب سیاسی کردستان نیز برای توسعه میان روابط میان دو طرف، باید گفتمان مشترکی داشته باشند.

در سالهای اخیر، روابط میان اقلیم کردستان و ایران فراز و نشیبهای بسیاری به خود دیده است. نازم دباغ اشاره کرد: «احساس می‌کنم همواره آمادگی لازم برای ایجاد روابط نزدیک تر و حل اختلافات میان دو طرف وجود داشته است، مهم است که دو طرف، این سیاست را درنظر داشته باشند و به دنبال یافتن راه حل باشند».

این بار پرچم اقلیم کردستان درکنار پرچم کشورهای دیگر در تهران به اهتزاز درآمد، نماینده دولت اقلیم می‌گوید: «برافراشته شدن پرچم، نشان دهنده دیدگاه سیاسی آن کشور به مشکلات و مسئله کُرد است، اما من امیدوارم که فقط برافراشته شدن پرچم نباشد، بلکه درعمل جایگاه و موقعیت خودمان را میان دیگر کشورها نشان دهیم ».

ناظم دباغ با اشاره به روابط میان اقلیم کردستان و ایران گفت: «احزاب و شخصیتهای سیاسی ایران همواره تأکید کرده‌اند که حقوق کردها باید درچارچوب قانون اساسی عراق محقق شود».

نچیروان بارزانی در این سفر با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره توسعه روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان، همکاری مشترک میان دو طرف و همچنین درخصوص تحولات منطقه به گفتگو خواهند پرداخت.

کد خبر 2770186

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha