جنبش تغییر: علت عدم برگزاری انتخابات اختلافات میان دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی کردستان است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- هماهنگ کننده اتاق جنبش تغییر گفت که به دلیل مناقشات و اختلافات میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان، انتخابات هیچگاه در موعد مقرر خود برگزار نشده است و در دو سال گذشته نیز آنها مانع برگزاری انتخابات شده اند. وی همچنین تأکید کرد که جنبش تغییر خود را برای انتخابات آماده کرده است و مخالف به تعویق افتادن انتخابات است.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری آوینه، چومان محمد، هماهنگ کننده اتاق حقوقی جنبش تغییر، در گفتگو با رسانه رسمی حزب خود گفت: «از سال 1992، به دلیل اختلافات و عدم توافق بین دو حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، انتخابات هیچگاه در تاریخ مقرر شده برگزار نشده است، تاکنون دوره پارلمان اقلیم کردستان 7 بار تمدید شده است و در دو سال گذشته این دو حزب علت برگزار نشدن انتخابات پارلمانی طبق زمانبدی‎های اعلام شده بودەاند».

وی افزود: «برای آنکه وضعیت به این مرحله نرسد، جنبش تغییر و فراکسیون آن اولین حزب سیاسی بودند که لایحەای را جهت برگزاری به موقع انتخابات به مجلس ارائه کردند و خواستار آن شدند که کمیسیون اقلیم روند انتخابات را پیش ببرد، اما سایر احزاب موانعی ایجاد کردند».

چومان محمد درمورد آماده‌سازی های جنبش تغییر برای انتخابات گفت: «جنبش تغییر چه در وضعیت خوبی باشد چه بد، خواهان برگزاری انتخابات در زمان قانونی مقرر است. اکنون که تاریخ انتخابات تعیین شده است، جنبش تغییر مقدمات این روند را انجام داده و لیست ها و اسامی نامزدهای خود را به کمیسیون عالی انتخابات ارائه کرده است. بنابراین هیچ حزبی توان چانه زنی با جنبش تغییر را ندارد».

هماهنگ کننده اتاق حقوقی جنبش تغییر در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات در تاریخ مقرر برگزار می شود، گفت: «اوضاع داخلی و اقلیمی به قدری پیچیده شده است که هیچ تضمینی وجود ندارد انتخابات در تاریخ تعیین شده یا در تاریخی که برای تعویق آن مطرح شده است، برگزار شود. برگزاری انتخابات برای بازگرداندن مشروعیت به نهادهای دولتی اقلیم کردستان و تداوم حمایتهای بین المللی برای حفظ ساختار اقلیم، ضروری است».

چومان محمد تصریح کرد که ادامه درگیری‌ها و مناقشات میان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان بر سر چند کرسی، در را به روی تهدیدات بیشتری علیه اقلیم کردستان باز می کند و انتظار می رود اوضاع اقلیم را وارد مرحله پیچیده‌تری بکند.

کد خبر 2770113

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha