تاکید سودانی و اردوغان بر ضرورت حفظ ثبات و امنیت منطقه

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری مشترک در کاخ نخست وزیری در بغداد محور گفتگوهای خود را تشربح و بر ضرورت توقف جنایات رژیم صهیونیستی و تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در این کنفرانس خبری تاکید کرد سیاست ما  با  ترکیه مبتنی بر منافع مشترک و حسن همجواری است و ما قراردادهای مختلفی با طرف ترکیه ای امضا کردیم.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، نخست وزیر عراق تاکید کرد ما با طرف ترکیه ای در خصوص موضوع آب قراردادهایی امضا کردیم که سیستم‌های آبیاری را به‌مدت 10 سال نوسازی می‌کند و تأثیر آن به‌ویژه در مورد سهم آب عراق کاملاً ملموس خواهد بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به سفر وزرای حمل و نقل قطر و وزیر انرژی و زیر ساخت امارات به بغداد همزمان با سفر رجب طیب اردوغان تصریح کرد ما  امروز یک یادداشت تفاهم چهارجانبه امضا کردیم که  شامل اصول و مسائل مرتبط با جاده توسعه است.

محمد شیاع السودانی با  اشاره به اهمیت پروژه جاده توسعه تاکید کرد جاده توسعه می تواند نقش بسزایی در  تقویت امنیت و ثبات منطقه ایفا کند.

نخست وزیر عراق افزود: ما درباره امنیت دو جانبه میان دو کشور بحث وتبادل نظر  و در عین حال تاکید کردیم امنیت ترکیه و عراق به عنوان یک  اصل تجزیه ناپذیر از یکدیگر است.

نخست وزیر عراق با اشاره به شرایط حساس منطقه در سایه ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تاکید کرد ما طبق قانون اساسی عراق و پایبندی به آن، هرگز  اجازه نمی دهیم هیچ نیرویی از خاک عراق برای تجاز به همسایگان استفاده کند.

نخست وزیر عراق در ادامه قدس را نماد کشورهای اسلامی توصیف کرد و توهین به  مقدسات مسلمین و فلسطینیان را غیرقابل قبول دانست.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد عراق از همسایگان مهم ما به شمار می آید و ما با یکدیگر اشتراکات زیادی داریم و هر دو طرف از اراده سیاسی لازم  برای پیشبرد روابط عراق و ترکیه بهره مند هستیم.

اردوغان امضای تفاهم نامه های مختلف با طرف عراقی را  یک نقطه عطف در روابط با عراق توصیف کرد و افزود: ما برای اطمینان از اجرای کامل توافقات امضا شده با عراق، هماهنگی های لازم را انجام خواهیم داد.

اردوغان در ادامه تصریح کرد ما به همراه نخست وزیر عراق درباره همکاری در پرونده های امنیتی و مبارزه با تروریسم گفتگو کردیم و به طرف عراقی خود اعلام کردیم  آماده حمایت از دولت عراق در مبارزه با تروریسم خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم ارتقای روابط تجاری تصریح کرد حجم مبادلات تجاری عراق و ترکیه به 20 میلیارد دلار رسیده است و ما  مصمم هستیم در پروژه جاده توسعه برای دستیابی به توسعه تجاری مشارکت کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه خاطر نشان کرد برای حل مشکل آب بر اساس مبنای علمی و منطقی، کمیته‌ای متشکل از دو طرف ترکیه ای  و عراقی تشکیل دادیم و درباره نحوه پیگیری مطالبات در کمیته دائمی تبادل نظر کردیم.

اردوغان در ادامه این کنفرانس خبری با اشاره به تحولات سرزمین های اشغالی وتداوم جنایات رژیم صهیونیستی اعلام کرد ما بایکدیگر درباره تأثیرات ظلم و بی عدالتی صهیونیست‌ها در غزه و درباره اقدامات مشترک برای آرام کردن اوضاع رایزنی کردیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به راه حل دو کشوری بر حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف تاکید کرد.

اردوغان در پایان با تشکر از مهمان نوازی گرم طرف عراقی در افزود:بعد از بغداد به اربیل سفر خواهد کرد تا در مورد روابط مشترک با کردهای عراقی گفتگو کند.

کد خبر 2769640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha