آماده شدن ترکیه برای اشغال بخش های از مناطق کردنشین عراق و سوریه

سرویس جهان- سارا گلین هشدار داد ترکیه در حال آماده شدن برای اشغال بخش هایی از مناطق تحت کنترل کردها در شمال عراق و سوریه است.

به گزارش کردپرس، سارا گلین، نویسنده و ناظر مسائل کردها، در یادداشتی هشدار داده است ترکیه قصد دارد با انجام یک عملیات نظامی گسترده، بخش هایی از مناطق تحت کنترل کردها در اقلیم کردستان و نیز مناطق تحت کنترل اداره خودگردان کردی در شمال شرق سوریه را تصرف کند.

او در یادداشت خود ادعا کرده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به بهانه تامین امنیت طرح جاده توسعه عراق که به ترکیه متصل می شود، قصد دارد مناطقی از شمال عراق را تصرف کند. به گفته سارا گلین، ترکیه به طور مشخص به دنبال خارج کردن دو منطقه شنگال و مخمور در شمال عراق از کنترل مدیریت خودگردان این مناطق با ادعای وابسته بودن این دو نهاد به پ.ک.ک است.

یادداشت نویس مجله گرین لفت همچنین با اشاره به استرداد برخی فعالان کرد ساکن کشورهای اروپایی از جمله سوئد و فرانسه به ترکیه، کشورهای غربی را به همکاری و همدستی با ترکیه و سکوت آنها در برابر حملات نظامی این کشور در عراق و سوریه متهم کرده است.

سارا گلین با اشاره به سفر احتمالی رجب طیب اردوغان به عراق  و اقلیم کردستان در اواخر ماه جاری، هدف رئیس جمهور ترکیه از سفر به عراق و اقلیم کردستان را تلاش برای همراه کردن بغداد و اربیل در عملیات نظامی گسترده ترکیه در خاک اقلیم کردستان در اواخر بهار دانسته است. با این حال، او تاکید کرده است که بغداد نمی خواهد با ترکیه همکاری کند اما آنکارا با استفاده از ابزارهایی مانند تامین آب دجله و فرات و بازکردن مسیر تجارت اروپا با بغداد در برابر همکاری بغداد با آنکارا علیه پ.ک.ک، مقامات عراقی را برای همراه کردن با خود تحت فشار قرار دهد.

سارا گلین با اشاره به سخنان این هفته مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه و فرهاد شامی، سخنگوی این نیروها هشدار داد احتمال عملیات نظامی گسترده زمینی ترکیه در مناطقی مانند کوبانی در شمال سوریه و مخمور و شنگال در شمال عراق جدی است.

کد خبر 2769378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha