دولت اقلیم کردستان یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار از 8 میدان نفتی درآمد کسب کرده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- اقلیم کردستان در سال 2023 فقط از درآمدهای حاصل از تولید هشت میدان نفتی که 11 شرکت در آنها فعالیت دارند، بیش از 1 میلیارد و 400 میلیون دلار علاوه بر تولید شش شرکتی که آمار درآمدهای خود را گزارش نکرده‌اند، درآمد کسب کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از زدپرس، بر اساس گزارش سازمان تحقیقاتی غیردولتی رونبین درخصوص شفافیت فرآیندهای نفتی که به بررسی آمار تولید و درآمد میادین نفتی و شرکت‌های نفتی اقلیم کردستان در سال 2023 پرداخته است، 11 شرکت فعال در هشت میدان نفتی به تنهایی مجموعاً 936 میلیون و 190 هزار دلار دریافت کردەاند، به عبارت دیگر این شرکتها 60 درصد نفت اقلیم را تولید می کنند.

به گفته سازمان رونبین، در سه ماهه اول سال 2023، شرکت های نفتی از جمله شرکت کارگروپ، مبلغ 515 میلیون و 7 هزار دلار دریافت کردەاند و پس از تعلیق صادرات نفت نیز این شرکتها 420 میلیون دلار دریافت کردەاند.

این شرکت ها عبارتند از دی ان او، گنل انرژی، آداکس پترولیوم، اچ کی ان، شاماران، گلف کیستون، ام او ال، طاقه، فورزا پترولیوم، شورون و کارگروپ.

این سازمان تحقیقاتی تصریح کرد که اگرچه نام شرکت (کارگروپ) در فهرست شرکت‌هایی که درآمد خود را گزارش دادەاند درج شده اما "به این دلیل نیست که شرکت درآمد خود را گزارش کرده است، بلکه درآمد این شرکت در گزارش نظارت مالی عراق آمده است".

با توجه به تحلیل انجام شده در خصوص آمار تولید و درآمدهای میادین نفتی اقلیم کردستان، سازمان تحقیقاتی رونبین به این نتیجه رسید که اقلیم کردستان به طور متوسط ​​60 درصد از کل درآمد نفتی را در اختیار دارد، زیرا هزینه حمل و نقل را پرداخت نمی کند، بلکه نفت را از محل بارگیری میدان نفتی به فروش می رساند. طبق گزارش شرکت های نفتی، سهام آنها از 36 درصد تا 40 درصد از کل درآمد یا تولید میادین نفت است. بر این اساس تنها با توجه به درآمد حاصل از فعالیت این 11 شرکت دراین میدان ها، دولت اقلیم کردستان بیش از یک میلیارد و 400 میلیون دلار درآمد کسب کردە است، این مبلغ شامل درآمد و تولید میادینی که گزارشی از تولیدات خود ارائه نکردە اند و سازمان رونبین نیز نتوانسته اطلاعاتی از آنها به دست آورد، نمی شود.

بر اساس گزارش تحقیقاتی سازمان رونبین درخصوص شفافیت فرآیندهای نفت، سطح تولید میدان ها در سه ماهه اول سال 2024 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و برخی از میادین مانند تاوکی، خورمەلە، شیخان و سرسنگ به سطح سه ماهه اول سال 2024 رسیده‌اند.

همچنین کل تولید به بیش از 80 درصد تولیدات پیش از توقف صادرات افزایش یافته است.

شرکت‌هایی که آمار تولید و درآمد خود را در گذشته و حال اعلام نکرده‌اند، شامل هفت شرکت می‌شوند که در شش میدان نفتی جداگانه فعالیت می‌کنند و عبارتند از شرکتهای کارگروپ، گازپروم، ویسترن زاگرس، روس نفت، پیت اویل، هنت اویل و شرکت انرژی ترکیه هستند.

کاهش تولید میادین نفتی

طی هشت سال، تولید میدان تاوکه از 145000 بشکه به 44000 بشکه کاهش یافته است.

طی هشت سال، تولید طق طق از 148000 بشکه به 3970 بشکه کاهش یافت.

در سال 2022 تولید سرقلا در گرمیان از 33000 بشکه به 12000 بشکه و اکنون به 9200 بشکه کاهش یافته است.

در اوایل سال 2022، تولید میدان نفتی سرت از بیش از 10000 بشکه به 3160 بشکه کاهش یافت. این میدان در پایان سال 2023، چون سود تجاری نداشت به وزارت منابع طبیعی واگذار شد.

منابع غیر رسمی می گویند میدان خورمله 170 هزار بشکه در روز تولید می کرد، اما تولید این میدان نفتی اکنون بین 110 هزار تا 120 هزار بشکه است.

پس از توقف صادرات، میادین طق طق و باشیک هنوز به مرحله تولید نرسیده اند.

درمورد از سرگیری تولید در میدان های بجیل، عین صفنی و چیاسرخ هیچ اطلاعاتی در دست نیست.

افزایش تولید در هشت سال گذشته

میدان فیشخاپور به مرحله تولید رسید، سطح تولید فعلی این میدان 49500 بشکه است.

تولید میادین سرسنگ، اتروش و شیخان مرحله به مرحله افزایش یافته است.

در سال 2021 دو میدان گازی بناباوی و میران از شرکت گنل انرژی بازپس گرفته شد و اکنون پرونده آن در دادگاه داوری لندن در جریان است. شرکت گنل به دنبال گرفتن غرامت است. انتظار می رود حکم نهایی در سال جاری صادر شود. گنل انرژی به دنبال گرفتن یک غرامت قابل توجه است و می گوید 1 میلیارد و 400 میلیون دلار در این دو میدان هزینه کرده است.

در اوایل سال 2023، مهلت قرارداد منطقه قرەداغ بدون آنکه شرکت گنل انرژی و شورون از آن نفت تولید کنند، پایان یافت.

در پایان سال 2023 قرارداد میدان سرت توسط گنل انرژی و شورون فسخ شد و این میدان به وزارت منابع طبیعی واگذار شد. از آن پس شورون هیچ سرمایه گذاری در اقلیم کردستان نداشته است.

میادین بجیل، عین صفنی، سرته و باشیک با یک نرخ پایین به مرحله تولید رسیدند.

 در سه ماهه آخر سال 2022، کاهش قیمت نفت اقلیم از 10 دلار شروع و 17 تا 19 دلار زیر قیمت برنت به فروش می رسید.

 پس از توقف صادرات و فروش نفت اقلیم در بازار داخلی، تغییرات بیشتری روی قیمت نفت اعمال شد و از 19 دلار به 17 دلار کاهش یافت و اکنون بین 50 تا 55 دلار کمتر از قیمت جهانی برنت به فروش می رسد.

کد خبر 2769217

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha