صادرات مستقل نفت اقلیم کردستان به تاریخ پیوست

سرویس جهان- مجله اویل پرایس با اشاره به این که ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان توسط دولت محلی این منطقه مخالفان زیادی دارد، نوشت: ممکن است دیگر هیچ وقت شاهد از سرگیری صادرات مستقل نفت خام از سوی دولت اقلیم کردستان نباشیم.

به گزارش کردپرس، مجله معتبر  اویل پرایس در یادداشتی پیرامون ادامه توقف صادرات نفت اقلیم کردستان عراق نوشت علل ذکر شده برای عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان بیشتر بهانه جویی است.

این نشریه با اشاره به این که کسب استقلال اقتصادی شرط اصلی ایجاد کیان مستقل است، نوشت: به همین دلیل خیلی از کشورها از جمله روسیه و چین در کنار بغداد، تمایلی به ادامه صادرات مستقل نفت از سوی اقلیم کردستان نیستند زیرا این منطقه در سال 2017 یک بار به سمت استقلال طلبی حرکت کرده است.

این مجله از یک دیپلمات غربی نقل کرده است که دولت عراق نمی خواهد اقلیم کردستان باز هم به صورت مستقل از طریق ترکیه نفت صادر کند زیرا این مسئله به معنای توانایی دوباره اربیل در کسب استقلال اقتصادی است و این مسئله به زیان یکپارچگی این کشور است.

این نشریه ادعا کرده است که مقصر دانستن شرکت های نفتی در عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از سوی بغداد یک بهانه جدید است تا این مسئله همچنان راکد مانده و اقلیم کردستان از نظر اقتصادی وابسته به بغداد بماند.

اویل پرایس با اشاره به تلاشهایی برای تصویب قانون نفت و گاز عراق نوشت: این قانون جدید به نحوی خواهد بود که کل روند تولید، صادرات و فروش نفت خام و گاز طبیعی در دست دولت مرکزی خواهد بود و اقلیم کردستان هیچ دخالتی در آن نخواهد داشت. به این ترتیب این منطقه از نظر اقتصادی وابسته به بغداد خواهد بود و توانی برای پیگیری استقلال طلبی نخواهد داشت.

این نشریه ادعا کرده است که حتی کشورهایی مانند چین و روسیه که در حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان سرمایه گذاری زیادی کرده اند، خواهان فروش مستقل نفت خام از سوی اربیل نیستند بلکه به دنبال کنترل آن از سوی بغداد هستند. به نوشته این نشریه این مسئله می تواند دخالت و نفوذ آمریکا در عراق و اقلیم کردستان را کاهش دهد که هدف اصلی چین و روسیه از سرمایه گذاری در این زمینه همین است زیرا آنها به دنبال اخراج شرکت های نفتی غربی از عراق هستند. در نتیجه، می توان گفت این دو کشور از تمایل عراق به کاهش نفوذ این شرکتها در اقلیم کردستان حمایت می کنند.

این نشریه نتیجه گیری کرده است که به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک شاهد ازسرگیری صادرات نفت خام از سوی دولت اقلیم کردستان نخواهیم بود و این منطقه همچنان از نظر اقتصادی به دولت مرکزی عراق وابسته خواهد ماند.

کد خبر 2768996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha