نچیروان بارزانی و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل به تشریح و بررسی مواضع احزاب در خصوص انتخابات پارلمانی پرداختند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان با جنین پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد. آنها در این دیدار در خصوص انتخابات پارلمانی کردستان گفتگو کردند و به بررسی و تشریح دیدگاه و نظرات احزاب سیاسی درباره این روند پرداختند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، ریاست اقلیم کردستان اعلام کرد: «نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان با جنین پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق دیدار کرد و طی این دیدار اوضاع سیاسی عراق و اقلیم کردستان و مسئله انتخابات پارلمانی کردستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند».

در این دیدار هر دو طرف بر لزوم و اهمیت برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان تأکید کردند، آنها همچنین بر نظرات احزاب سیاسی و تلاش همه جانبه برای رفع موانع پیش روی این روند و اطمینان از مشارکت همه احزاب در انتخابات تاکید کردند».

از دیگر موضوعات مورد بحث این دیدار اختلافات اربیل - بغداد بود و درمورد آخرین تحولات در مذاکرات بین دو طرف برای حل و فصل مشکلات بحث و تبادل نظر شد.

موضع احزاب در خصوص انتخابات

دفتر سیاسی اتحادیه میهنی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که موضع خود را تغییر نداده اند و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان در تاریخ مقرر یعنی 10 ژوئن سال جاری خود هستند.

بیانیه دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی درحالی صادر شد که حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که حاضر نیست مطابق آنچه دادگاه فدرال و کمیسیون انتخابات عراق برای برگزاری انتخابات اعلام کرده اند در انتخابات شرکت کند.

آخرین مهلت دریافت لیست اسامی نامزدها و ائتلاف ها توسط کمیسیون انتحابات برای انتخابات پارلمانی در تاریخ 12:00 شب 31 مارس 2024 پایان یافت و حزب دمکرات کردستان از ارائه لیست خود به این کمیسیون خودداری کرد.

حزب دمکرات کردستان در 18 مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دلیل درک ما از موقعیت و مسئولیت تاریخی خود، عدم مشارکت در انتخاباتی غیرقانونی را که مغایر با قانون اساسی و زیر سایه یک نظام تحمیلی برگزار می شود، به نفع مردم و میهن خود می دانیم».

پس اعلام این تصمیم از سوی حزب دمکرات، احزاب اتحادیه میهنی کردستان، اتحاد اسلامی کردستانف جماعت عدالت کردستان اعلام کردند که خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان در تاریخ مقرر خود هستند.

10 ژوئن 2024 به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات مشخص شده است. بر اساس حکم دادگاه فدرال که در 21 فوریه صادر شد، انتخابات پارلمانی بدون کرسی اقلیت ها که پیشتر شامل 5 کرسی برای مسیحیان، پنج کرسی برای ترکمان و یک کرسی برای اقلیت ارمنی بود، برگزار خواهد شد و این امر از سری مسائل نگران کننده برای حزب دمکرات کردستان است.

پیش از این 15 حزب مسیحی در دو بیانیه جداگانه اعلام کردند که در انتخابات آتی پارلمان کردستان شرکت نخواهند کرد و در مخالفت با حکم تحمیلی دادگاه فدرال بر مسیحیان، عدم اصلاح قانون انتخابات و عدم خصوصی سازی روند رای دهی به اقلیتها چنین موضعی اتخاذ کرده‌اند.

همچنین در 12 مارس، 10 حزب و جریان ترکمانی اقلیم کردستان نیز به همان علت، اعلام کردند که انتخابات پیش رو را تحریم خواهند کرد و "تا زمانی ظلم و ستم اعمال شده در حق اقلیتها برداشته نشود، در انتخابات شرکت نخواهند کرد".

کد خبر 2768974

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha