خط راه آهن عراق از طریق کردستان به ترکیه می‌رسد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد دولت برای خرید ۵۰ دستگاه قطار جدید برای استفاده در خط راه آهن معروف به طرح توسعه که اکنون در مرحله احداث می‌باشد، موافقت کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری آوینه، میثم صافی مدیر بخش اطلاع‌رسانی در وزارت حمل و نقل عراق به آژانس خبری عراق اعلام کرد کارهای مربوط به طرح توسعه تکمیل شده‌اند و مسیر خط راه‌آهن نیز مشخص گردیده است.

راه (کریدور) توسعه عنوانی است که دولت عراق به آن اختصاص داده است و از طریق آن بندر فاو در جنوب عراق را به وسیله خطوط راه‌اهن و جاده‌ای به ترکیه متصل می‌کند. راه توسعه خط راه‌آهنی را در بر می‌گیرد که قطار از  طریق آن از ۱۰ استان عراق عبور می‌کند.

محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق پیشتر اعلام کرده بود که راه (کریدور) توسعه مسیر جهانی حمل و نقل کالا و انرژی خواهد بود. این طرح خط راه‌اهن شامل حمل کالا می‌شود و در فاز اول ظرفیت انتقال ۳۵۰۰۰۰۰ هزار تن کالا را خواهد داشت در فاز دوم نیز این ظرفیت به ۷۵۰۰۰۰۰ تن خواهد رسید.

این طرح به ارزش ۱۷ میلیارد دلار تخمین زده شده است و پیش بینی می‌شود با کوتاه کردن زمان مسیر سفر میان قاره آسیا و اروپا  با کانال سویس_ مصر در قابت باشد و  کشور را به مرکز ترانزیت تبدیل کند.

خط راه‌آهن فاو تا پیشخاپور احداث خواهد شد و از طریق اقلیم کردستان کالا به ترکیه خواهد رسید تا از این طریق وارد اروپا شود.

طالب جواد مدیر کل کمپانی خط راه‌آهن عراق اعلام کرد ما می‌خواهیم خط راه‌آهن فاو تا پیشخابور را احداث کنیم و آنچه هم که وجود دارد احیا کنیم بنابراین از این طریق کردستان این راه‌آهن به ترکیه متصل خواهد شد در حال حاضر انجام فعالیتها برای تعیین نقطه اتصال خطوط راه آهن ادامه دارند به این منظور گفتگوهای ما با دولت اقلیم کردستان و ترکیه در جریان است تا بعدا انجام فعالیتهای آن عملا آغاز شوند.

در جریان جنگ با داعش بخش زیادی از خطوط راه‌آهن عراق از بین رفتند که بارزترین آنها خط راه‌آهن بغداد_موصل و بغداد به فلوجه و ورمادی در استان انبار بود خط راه آهن عراق در سال ۱۹۱۲ سنگ بنای آن گذاشته شد و در سال ۱۹۳۰ افتتاح گردید در بیش از ۹ استان ۳۰ کیلومتر خطوط راه‌آهن وجود دارد که بیش از چهار هزار کارمند دارد.

کد خبر 2768698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha