حزب دمکرات کردستان: هر زمان وارد انتخابات شویم بازهم قدرت اول هستیم/ اتحادیه میهنی: سال ۲۰۲۴ سال اتحادیه میهنی است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ آری هرسین مسئول شاخه چهارم حزب دمکرات کردستان در سلیمانیه به صدای آمریکا اعلام کرد ما بر این باور هستیم که با توجه به اعتمادی که به خود داریم و با توجه به پایگاه اجتماعی امان و آماده سازیهایی که برای برگزاری انتخابات انجام دادەایم، هر زمان وارد روند برگزاری انتخابات شویم -تفاوتی ندارد که اکنون باشد یا شش ماه- بازهم ما قدرت اول هستیم.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، کمیسیون انتخابات عراق روز پنجشنبه تاریخ ۲۸/ ۱۲/ ۲۰۲۳ نتایج نهایی انتخابات شوراهای استانی عراق همراه با مناطق مورد مناقشه  را بدون مشارکت استانهای اقلیم کردستان اعلام کرد. براساس نتایج اعلام شده اتحادیه میهنی کردستان در هر چهار استان کرکوک و نینوا و دیاله و صلاح الدین  ۹ کرسی به دست آورد و حزب دمکرات نیز در این مناطق توانست جمعا ۶ کرسی را از آن خود کند.

علاوە بر اعلام نتایج انتخابات شورای استانهای عراق کە اتحادیۀ میهنی کردستان آن را بە عنوان پیروزی خود تلقی می کند،  دادگاه فدرال عراق در تاریخ ۲۰۲۴/۲/۲۱ پروندۀ دو شکایت را در خصوص قانون انتخابات اقلیم کردستان تعیین تکلیف کرد و رأی دادگاه به نفع فراکسیون اتحادیه میهنی در پارلمان کردستان بود کە طی آن، دادگاه نظام انتخاباتی اقلیم را به چهار حوزه انتخاباتی تقسیم کرد و ۱۱ کرسی اقلیتهای پارلمان منحل گردید.

حزب دمکرات کردستان در تاریخ ۱۸ ماه جاری میلادی ضمن رد تصمیم دادگاه فدرال اعلام کرد با اعمال چنین تغییراتی در انتخابات پارلمان کردستان مشارکت نخواهد کرد.

آری هرسین مسئول شاخه چهارم حزب دمکرات کردستان در سلیمانیه در این باره ضمن رد این موضوع که تغییرات اعمال شده در قانون انتخابات باعث برقراری توازن قدرت میان دو حزب حاکم بر کردستان خواهد شد افزود: اگر منظور از توازن قدرت آن باشد که ما را {از صحنۀ سیاسی} بیرون بیاندازند و کسان دیگری را جایگزین ما کنند هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. حفظ توارن قدرت از طریق برقراری ارتباط شایسته در میان احزاب در چارچوب یک دولت، همراه با وجود اپوزسیون امکان پذیر خواهد بود. حفظ توازن این گونه تعریف می شود. اما اگر توازن قدرت این گونه تعریف شود که حزب دمکرات کردستان حذف شود یعنی ما (به عنوان حزب دمکرات) به خانۀ خود برگردیم و کسان دیگری حکمرانی کردستان را در دست بگیرند این یک رؤیای خام است و هرگز محقق نخواهد شد.

وی درخصوص احتمال اصرار حزب دمکرات کردستان برای تحریم انتخابات اعلام کرد اگر کسانی که در بغداد تصمیم گیرنده هستند -یعنی دولت زیرزمینی، نه کسانی که بر کرسیهای مناصب هستند و در تلویزیون ظاهر می‌شوند- در راستای حل مشکلات در عراق حسن نیت داشته باشند مطمئنا انتخابات برگزار خواهد شد. اما اگر همچنان با کینەتوزی با مردم کردستان برخورد کنند و دیگران به آنها اعمال سیاست کنند و  آنها تنها مجری سیاستهای دیگران باشند برگزاری انتخابات دشوار خواهد بود.

پس از صدو احکام دادگاه فدرال عراق در تاریخ ۲۰۲۴/۲/۲۱  رئیس اقلیم کردستان طی حکمی ریاستی به تاریخ ۲۰۲۴/۳/۳ تاریخ ۲۰۲۴/۶/۱۰ را برای برگزاری انتخابات اقلیم کردستان تعیین کرد.

علیرغم صدور تصمیم حزب دمکرات کردستان مبنی بر عدم مشارکت در انتخابات آتی، اتحادیه میهنی کردستان بر برگزاری این انتخابات در موعد مقرر پافشاری می‌کند.

حاکم صابر عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی و مسئول برد انتخابات این حزب به صدای آمریکا اعلام کرد ما برای مشارکت در انتخابات آمادگی داریم و وارد این روند خواهیم شد هر حزبی نیز در تصمیم گیری آزاد است و ما به آزادی اعتقاد داریم اگر حزبی آزادانه می‌خواهد در انتخابات شرکت نکند این حرف دیگری است. آزادی در نزد ما مقوله بسیار مهمی است و همه احزاب صاحب اندیشه و نقطه نظرات خود هستند و حق دارند که آزادانه عمل کند.
حاکم صابر افزود: ما بە عنوان اتحادیۀ میهنی کردستان بە خوبی خود را برای انتخابات آمادە کردەایم. ما معتقدیم کە این بار پیروزی خوبی بە دست خواهیم آورد. در تاریخ انتخاباتهای اقلیم کردستان، آرای ما کم و زیاد شدە است، اما این موضوع نزد ما یک مسألۀ طبیعی بوده است.

تحریم انتخابات از سوی حزب دمکرات کردستان نگرانیهای داخلی و خارجی را به دنبال داشت. در تاریخ ۱۸ ماه جاری میلادی الینا رومانوسکی سفیر آمریکا در عراق در تویتی نگرانی خود را در خصوص تحریم انتخابات از سوی حزب دمکرات ابراز داشت و سپس مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان با وی دیدار کرد و اعلام کرد حزب دمکرات از برگزاری انتخابات بیمی ندارد بلکه  ملاحظاتی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات و خطر برهم زن اصول همزیستی صلح آمیز دارد.

کد خبر 2768626

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha