خانه تکانی و چند روز مانده به عید نوروز / محمد رستمی

سرویس ایلام - امسال خانه تکانی مان با خانه تکانی دیگر پیوند خورده است و آن تلاقی دو بهار قرآن و بهار طبیعت است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، اسفند ماه ماه پیش اندیشی ها و ماه آمادگی است. پایانی است برای یک آغاز. در طبیعت شور و غوغایی است .گیاهان از خواب زمستانی بر می خیزند و شاخه ها مهیای وضع حمل تا شکوفه ها بخندند به ناز.

بازارها شلوغ، عده ای مهیای بازگشت به زادگاه می کنند. دانشجویان از راه دور خوابگاه ها را ترک می کنند و دگرباره طعم و غذای دست پخت مادر همچون خود مادر چیز دیگر است.

نیکوکاران با کفشی، البسه ای شادی را به بچه های ایتام و محرومان هدیه می کنند بی آنکه خود را به رخ بکشند.

اما حکایت خانه تکانی سرشار از خاطرات فراوان است. هرچند برای مردان چون مربیان فوتبال برنده در وقت اضافه دقایق و ثانیه به سختی می گذرد! 

بانوان این فعالان عرصه تلاش همه جانبه حتی بشقاب های زندانی شده لای کابینت آشپزخانه را هم شستشوی می دهند تا گرد و غبار بنشسته بر آنها برود. 

پنج شنبه آخر سال و جمعه غریبان هم دلتنگی های خاص خود را دارد. گویی اموات با همه خاطرات شان این روزهای پایانی سال به خانه اذهان می آیند و با خود گویی عجب حکایتی است این قصه ی زندگی که گل بشکفد و یاران در گل باشند و دستی به دعا که باغ و بوستان وگل های بهشت ماوای شان.

خانه تکانی قبلا که هنوز زندگی شهری اینقدر گسترش نیافته بود حال و هوای خاص خود داشت. 

گیاهان پشت بام روییده بودند و قالی روبه خورشید منازل روستا را رنگ به رنگ می کرد .هرچند گاهی اگر در روستای کوچک اگر کسی بار سفر آخرت بر بسته بود خانه تکانی اهالی روستا منوط به خانه تکانی او بود.

خانه تکانی فقط خانه تکانی وسایل و لوازم خانگی فرش و پتو و شستشو نبود .خانه تکانی دل هم بود.پیری در آبادی بود که می گفت دنیا زاد است و مرگ و دل ها را مستعد آشتی کنان می کرد تا پنج شنبه آخر سال همه با هم سر مزار خفتگان بروند.پنج شنبه یا جمعه و بعضا دوشنبه ای که عرفات می نامیدند آن را و شیر برنج و نان فتیره و خرما غذای غالب بود و بسان امروز قبر ها پر نمی شد از کیوی و میوه های غریبه .زنان آبادی دیگ بر سر خود را به مزار می رساندند و برخلاف امروز از قبرستان ها صدای وای و گریه برنمی خاست و بر روی قبر های ساده گلی گیاهان رویش می کردند و تکه سنگ کوچکی معرف قبر خفته ای بود که با سه سنگ ریزه بر آن می زدند و خبر می کردند ما پی دیدار تو آمده ایم.

امسال خانه تکانی مان با خانه تکانی دیگر پیوند خورده است و آن تلاقی دو بهار قرآن و بهار طبیعت است .همانطور که مساجد مهیای آمادگی برای این ماه ضیافت الهی می شوند دلها هم باید مهیای خانه تکانی از گونه ای دیگر شوند .دل از زنگار گناه پاک شود. کینه و کدورت ها رخت بر بندد و دل که غباری دارد آیینه صافی شود که از خدا طلب روشنی کند.

کد خبر 2767895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha