توافق اولیه میان اربیل و بغداد برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- اس اند پی گلوبال با اشاره به توافق اولیه اربیل و بغداد بر سر پرداخت پول نفت تولید شده در اقلیم کردستان، از نزدیک شدن اقلیم کردستان و دولت مرکزی برای توافق برای از سرگیری صادرات نفت این منطقه از طریق ترکیه خبر داد.

به گزارش کردپرس نشریه اس اند پی گلوبال از توافق نسبی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق فعال برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه به بازارهای جهانی خبر داد.

بر اساس گزارش این نشریه تخصصی بازار سرمایه و نفت، دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر پرداخت بهای هر بشکه نفت خام به اقلیم کردستان از سوی  دولت مرکزی دست یافته اند. این نشریه گفته است دو طرف توافق کرده اند بغداد برای هر بشکه نفت خام در تمام میدان های نفتی اقلیم کردستان 20 دلار پرداخت کند.

با این حال پیشوا هورامانی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق به اس اند پی گلوبال گفته است اگر چه تفاهم میان دو طرف به دست آمده اما به معنی توافق نهایی نیست و گفتگو میان طرفین همچنان ادامه دارد.

منابع حوزه صنعت و مطلع از مذاکرات اربیل و بغداد بر این باورند که تعیین 20 دلار برای هر بشکه نفت تولید شده در اقلیم کردستان به صورت یک قیمت ثابت باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد زیرا تعیین قیمت ثابت برای هر بشکه نفت خام تولید شده در اقلیم کردستان به معنی در نظر نگرفتن تغییرات در بازار نفت خام بوده و با نحوه حضور شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان نیز تناسب ندارد.

انجمن صنعت  نفت اقلیم کردستان متشکل از 8 شرکت نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت این نهاد در مذاکرات میان اربیل و بغداد حضور دارد و نسبت به ایجاد توافق نهایی خوش بین است.

اقلیم کردستان عراق تا ماه مارس گذشته روزانه حدود 450000 بشکه نفت خام صادر می کرد اما در پی برنده شدن بغداد در پرونده شکایت از ترکیه به خاطر صادرات نفت اقلیم کردستان بدون رضایت بغداد، صادارت نفت خام اقلیم کردستان توسط ترکیه متوقف شد. زیان ماهانه ناشی از صادرات نفت اقلیم کردستان حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 2766323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha