آیا با انجام مذاکرات دو روزه مشکل مربوط به نفت در میان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق برطرف می‌شود؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ پس از گذشت ۸ ماه از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به دلیل صدور حکم دادگاه داوری پاریس هیئتی از وزارت نفت دولت فدرال به سرپرستی وزیر نفت برای دیدار با شرکت های نفتی به منظور رفع مشکلات مربوط به نفت و دستیابی به توافق با دولت اقلیم کردستان  وارد اربیل شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، سفر این هیئت پس از آن انجام شد که محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق وارد اربیل شد و با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان دیدار کرد.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در یک کنفرانس خبری در فرودگاه اربیل گفت: «ما آمده ایم تا همه مسائل را قبل از آغاز صادرات نفت حل کنیم، زیرا صادرات نفت برای عراق مهم است و به تامین بودجه لازم نیاز دارد چون اصلی ترین منبع طبیعی عراق نفت است.»

وی افزود: دیدگاه و مواضع دو دولت در مورد بازتولید و صادرات نفت کردستان به یکدیگر نزدیک است و بر اساس قوانین کلی عراق، اقلیم کردستان باید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت به وزارت نفت عراق تحویل دهد، بنابراین تلاش می کنیم موانع را برطرف کنیم و به روش آسانتری نفت کردستان صادر شود.»

کمال محمد سرپرست وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان نیز در این باره گفت یکی از دلایل این سفر آن است که نخست وزیر عراق چند روز پیش به اقلیم کردستان سفر کرد و با نخست وزیر دولت اقلیم کردستان به توافق رسیدند این امر باعث سفر این هیئت شد.

وزیر نفت عراق اشاره کرد اولین گام، توافق با شرکت های تولید کننده نفت است و با دولت اقلیم کردستان نیز توافق اولیه ایجاد کرده‌ایم و در این دو روز تلاش می کنیم مشکلات را حل کنیم و همچنین به تفاهم خوبی با دولت ترکیه دست یافته‌ایم.

کمال محمد، افزود قانون بودجه عمومی فدرال حدود ۶ دلار در هر بشکه برای استخراج تعیین کرده است، بنابراین این قیمت با قراردادهای ما مطابقت ندارد. آنها آمده اند تا همه مشکلات را حل کنند و صادرات نفت را آغاز کنند.

موضوع نفت سالهاست که به یک "گره کور" میان اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق تبدیل شده است و مشکلات را به سوی یک کانال تاریکی کشانده است و باعث شده تا اقلیم کردستان را به وضعیت بد اقتصادی سوق دهد.

علی محمد صالح عضو سابق پارلمان کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد یکی از بزرگترین مشکلات و اختلافات، پرونده شرکتهای نفتی است این شرکتها ادعا می‌کنند که یک میلیارد دلار از دولت اقلیم کردستان طلب دارند و خواستار پرداخت آن هستند در مقابل دولت اقلیم می‌گوید توانایی پرداخت این پول را ندارد.

وی افزود در گذشته شرکت‌های نفتی با دولت عراق صحبت کرده‌اند تا در این پرونده مداخله کنند و حقوقشان را به آنها پرداخت کند، اما برداشت ما از این وضعیت این بود، اگر دولت عراق مسئولیت این پرونده را هم از نظر حقوقی و هم با تجدیدنظر در قراردادها نپذیرد برگزاری جلسات تاثیر زیادی نخواهند داشت و اگر راه حلی برای تامین این پول پیدا نشود تاثیر بزرگی در میزان تولید نفت خواهد داشت و این تاثیرات به نوبه خود بر بودجه اقلیم کردستان و وضعیت مردم تاثیر منفی خواهند گذاشت.

از زمان توقف صادرات نفت اقلیم کردستان تا کنون بارها هیئت دولت اقلیم کردستان و بغداد با هم دیدار کرده‌اند اما هنوز به توافق نهایی دست نیافته‌اند افزایش اعتراضات حقوق بگیران و شرایط بد معیشتی مردم باعث شده است اقلیم کردستان تن به اکثر شروط دولت فدرال بدهد. در چارچوب دیدارهای هیائت عراقی به اقلیم کردستان ناظران سیاسی معتقدند هر نشستی که لغو نشود نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

هیوا سید مسلم ناظر سیاسی به صدای آمریکا اعلام کرد موضوع نفت در میان اقلیم کردستان و بغداد یک موضوع بحرانی و پیچیده است و از توقف صادرات نفت نشات می‌گیرد، براساس قانون و تصمیم دادگاه داوری پاریس ازسرگیری نفت از نظر فنی و قانونی و سیاسی امر دشواری است چون دولت ترکیه هنوز زیربار از سرگیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان نرفته است.

وی گفت: «فقدان قانون نفت و گازی که قرار بود پس از تصویب بودجه عراق صادر شود هنوز در مجلس عراق به تصویب نرسیده است، این امر یک مشکل دیگر است یعنی مشکلات متعددی میان دو طرف در این زمینه وجود دارد.»

هیوا سید مسلم اشاره کرد بعید می‌دانم که برگزاری دیدار و گفتگو در خصوص همه موضوعات نفتی منجر به دست یابی به توافق نهایی گردد اما ادر هر حال این گامی مهمی است چون قبلا اقلیم کردستان و دولت فدرال یکدیگر را متهم می‌کردند اکنون در حال برگزاری نشست و مذاکرات هستند این امر به نوبه خود اقدام خوبی است.

قرار شد این هیئت به مدت دو روز در اربیل بماند تا در مورد این مسائل گفت و گو کرده و تصمیمات لازم برای صادرات نفت کردستان از طریق ترکیه اتخاذ گردد.

کد خبر 2763297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha