دریافت ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در آذربایجان غربی/ سهم استان کجاست؟

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: «طی ۲ سال اخیر بالای ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن دریافت شده که این رقم در مقایسه با مجموع ۲سال قبل از آن تقریبا افزایش دو برابری را داشته است». با وجود این خبری از توسعه آذربایجان غربی از محل عایدات معادن نیست و انتشار اخبار افزایش دو برابری دریافت حقوق دولتی تنها آمار و ارقام است و به ویژه در تکاب با ظرفیت های بالای معادن طلا توسعه محقق نشده است.

به گزارش کردپرس، نشست راهبردی شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب با حضور موثقی نیا معاون وزیر و سرتیپی مدیرکل صمت آذربایجان غربی برگزار شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست تصریح کرد: در حال حاضر اشتغالزایی مستقیم بخش معدن در شهرستان تکاب بیش از ۲۵۰۰ نفر و اشتغال غیرمستقیم بین ۳ تا ۴ هزار نفر است که برای رشد هرچه بیشتر اشتغال در این بخش تلاش خواهیم کرد.

ظرفیت تولید ١٥٠٠ کیلوگرم شمش در زرشوران

موثقی نیا افزود: در این شرکت توانمندی افزایش تولید سالانه شمش طلا به ۱۵۰۰ کیلوگرم وجود دارد.

او ادامه داد: همچنین بودجه لازم برای فاز ۲ این مجتمع پیش بینی و تامین شده است. موثقی نیا در عین حال گفت: با توجه به اکتشافات صورت گرفته، این شرکت پتانسیل بالایی برای توسعه های آتی دارد.

معدن طلای زره شوران  تکاب ذخیره ای بیش از ۴۳ میلیون تن دارد

مدیرکل صمت استان نیز در این نشست اظهار کرد: اگر در ایران ۱۰ منطقه مستعد معدنی رو اولویت‌بندی کنیم قطعاً تکاب جزو ۵ اولویت اول بوده و از قطب های معدنی کشور محسوب می شود.

سرتیپی با اشاره به اینکه طلا در هر کشور چه از نظر اکتشاف چه از نظر استخراج چه از نظر فرآوری و چه از نظر فروش جزء ذخایر استراتژیک بوده و تابع یکسری ضوابط و مقررات است افزود: معدن طلای زره شوران یک قدمت بیش از صد سال دارد و دارای ذخیره بیش از ۴۳ میلیون تن بوده و در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین معادنی است که آینده بسیار روشنی داشته و با عنایت به اینکه اقتصاد تکاب به معدن وابسته است اگر فعالیتهای این معدن بصورت علمی صورت بگیرد صدها سال دارای ارزش افزوده ملی خواهد بود.

افزایش ٢ برابری حقوق دولتی دریافت شده معادن در آذربایجان غربی

او افزود: یکی از کارهای بسیار خوبی که در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است حضور شرکت های سرمایه گذاری یا هلدینگ‌های معدنی اقتصادی در استان می‌باشد که بیش از ۱۲ مورد از این شرکتها اغلب دولتی و یا وابسته به دولت بوده و یا شرکت‌های توانمندی هستند که برابر تفاهم‌نامه های تدوین شده در آذربایجان غربی حضور دارند.

سرتیپی گفت: در بخش معدن در استان آذربایجان غربی در طی ۲ سال اخیر بالای ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی دریافت شده که این رقم در مقایسه با مجموع ۲سال قبل از آن تقریبا افزایش دو برابری را داشته و ۷۴۰ محدوده معدنی طی این ۲ سال به مزایده گذاشته شده و جنوب استان نیز در برنامه ژئوفیزیک هوایی قرار داده شده است.

گفتنی است؛ قبل از این نشست موثقی‌نیا از محل معدن و واحدهای خردایش و همگن سازی، آسیا، اکسیداسیون، فروشویی، الوشن، اتاق طلا و سد باطله بازدید کرد و پروژه توسعه اتاق طلا و نقره و همچنین پروژه سایت پسماند این شرکت با حضور معاون وزیر صمت و مدیرکل صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی افتتاح شد.

حقوق دولتی معادن کجا صرف می شود؟

به گزارش کردپرس، در سال ١٤٠٠ نیز بیش از یکهزار و ۴۸۲ میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن آذربایجان غربی اخذ و به خزانه کشور واریز شد، اما در این سال تنها ۵۰ کیلومتر جاده آن هم جاده های دسترسی به معادن از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی دریافتی از معدن آسفالت شد.

طبق قانون باید خسارت ناشی از فعالیت معادن باید به افراد بومی منطقه پرداخت شود و ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن هم در راستای توسعه منطقه هزینه شود اما این موارد تاکنون در تکاب با ظرفیت های بالای معادن طلا محقق نشده است و خبری از توسعه آذربایجان غربی از محل عایدات معادن نیست و انتشار اخبار افزایش دو برابری دریافت حقوق دولتی تنها آمار و ارقام است.

سال هاست، عرصه های طبیعی آذربایجان غربی و زندگی مردم، به کام معدن داران زخمی می شود و این زخم کاری معادن با صدور پروانه های غیر منطقی بر تن محروم آذربایجان غربی پینه بسته است.

جالب آنکه سال ١٤٠٠ نیز رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت آذربایجان غربی تاکید کرده بود: متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و عدم تحقق درآمدها، بخش ناچیزی از ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن و ۱۲ درصد که برای موارد منابع طبیعی تعیین شده به استان بازگشت داده شده است.

یک سال بعد در بهار ١٤٠١ معاون معدن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: یک‌هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال طی سال گذشته حقوق دولتی از معادن فعال در استان وصول شد که رقمی بی سابقه است. البته این حقوق دولتی از خزانه به استان آذربایجان غربی بازگردانده نمی شود که امیدواریم این امر تسهیل شود.

در آن زمان رحمت اله محبوبی، مطالبه گر جهادی تکاب در واکنش به اظهارات معاون صمت آذربایجان غربی در خصوص عدم بازگشت پرداخت حقوق دولتی معادن به استان به کردپرس گفته بود: این مسئله نشان از ناتوانی و بی تدبیری مسئولین استانی دارد و حتی اگر رقم مذکور به استان برگردد به منزله گلوله برفی خواهد بود که تا رسیدن به شهرستان و روستاهای هدف آب می رود. در ضمن آیا این میزان کفاف احیای بی بازگشت محیط زیست تخریب شده توسط معادن را خواهد کرد؟

از سال ۹۸ تا چهارماهه ،۱۴۰۱ در مجموع ۴.۱۸۸ میلیارد ریال حقوق دولتی از سوی معادن تکاب به خزانه کشور واریز شده اما سهم استان تا کنون مشخص نبود و این مورد در شهرستان طلایی تکاب با وجود دو معدن طلا از این میزان جهت توسعه و آبادانی بسیار ناچیز بوده، لذا بازرس‌کل استان آذربایجان غربی خواستار رفع مشکلات و تکمیل پروژه‌های راکد عمرانی در تکاب شد.

کد خبر 2762901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha