کارمندان و بازنشستگان اقلیم کردستان نباید قربانی اختلافات ومشکلات موجود بین بغذداد- اربیل شوند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان، راه حلی رابرای اختلافات اربیل با بغداد،  بویژه درخصوص موضوع پرداخت حقوق کارکنان و بازنشستگان اقلیم کردستان، پیشنهاد کرد.

 به گزارش کردپرس، سعدی پیره در گفتگو با برنامه «سخن آزاد» شبکه تلویزیونی «الفرات» عراق،گفت: راه حلی برای اختلافات بغداد- اربیل وجود دارد و آن این است که پرداخت حقوق ها از بودجه عمومی دولت فدرال جدا شودو به میزانی که استحقاق دولت اقلیم کردستان است، بودجه ای دراختیار اربیل قرار داده شود و پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان اقلیم با ارائه لیست شفافی از تعداد شاغلین و بازنشستگان با نظارت ذیحسابی مالی دولت فدرال، به آنها پرداخت شود.  

مهمترین محورهای گفتگوی سعدی بیره با شبکه تلویزونی «الفرات» به شرح زیر است:

-کارمندان و بازنشستگان اقلیم کردستان نباید قربانی اختلافات ومشکلات موجود بین دولتهای فدرال و اقلیم کردستان شوند، چراکه ماده 14 قانون اساسی عراق تصریح می کند که همه شهروندان عراقی حقوق برابری دارند، لذا اصلاح ماده 11 قانون بودجه عمومی دولت فدرال می تواند مشکل پرداخت حقوق ها را حل کند.

- بغداد بدون داشتن  رابطه ای قوی با اربیل بی ثبات خواهد بود و عکس آن در مورد اربیل صدق می کند.

- فقط تشخیص مشکلات کافی نیست، بلکه باید این مشکلات بین بغداد- اربیل  را به دور از مداخله و دیکته های بیگانگان حل کرد.

-توافقنامه حفاظت از مرزهای ایران با عراق به حضور و فعالیت گروه های مسلح در اقلیم کردستان پایان خواهد داد.

- حضور حزب کارگران کردستان در کوههای قندیل براساس توافق سال 1992 صورت گرفته ،اما جدیتی برای حل این مسئله وجود ندارد و این توافقنامه اکنون  بخشی از مبارزات انتخاباتی در ترکیه را تشکیل می دهد.

-راه حل نظامی برای مشکل حزب کارگران کردستان ، بهترین گزینه نیست، زیرا عناصر این حزب به طور رسمی وارد اقلیم کردستان نشده اند و هیچگونه رابطه سیاسی بااتحادیه میهنی کردستان ندارند.

-دولت اقلیم کردستان نباید در تشدید اوضاع با ترکیه در خصوص پ.ک.ک دخالت کندو نباید بر اساس اختلافات بین دو حزب کردستانی با این موضوع تعامل نماید.

-هیچ تفاوتی بین استان کرکوک و سایر استان ها در عراق وجود ندارد، زیراماده 140 قانون اساسی عراق و کمیته یونامی مناطق مورد مناقشه در عراق را تعیین کرده است، لذا برای حل این مشکل نیازمند یک دولت قوی درعراق هستیم.

-کرکوک یک شهر عراقی است که همه اقوام عراقی را در بر می گیرد،لذا باید متعلق به شهروندانش باشد و کسانی که اهل کرکوک نیستند و سعی می کنند با کارت کرکوک بازی کنندو در خلیج فارس  و ترکیه  به سر می برند، قصدی جزء برهم زدن اوضاع کرکوک ندارند.

کد خبر 2762081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha