مسکن مهر؛ پرونده ای که در آذربایجان غربی بسته شدنی نیست!

سرویس آذربایجان غربی- طی یک دهه اخیر، پرونده مسکن مهر در آذربایجان غربی در انتظار جشن اختتام است، پروژه ای که همچنان کش می آید و تمام شدنی نیست و ضرب الاجل ها هم برای بستن این پرونده ١٠ ساله کارا نبوده و هنوز بیش از ٦٠٠ واحد منتظر تعیین تکلیف هستند.

به گزارش کردپرس، بی مهری در حق مساکن مهر آذربایجان غربی از سال ها پیش تا کنون ادامه دارد. در حالیکه این پروژه در سایر استان های کشور پروژه ای قدیمی و شاید فرسوده به نظر برسد، اما در آذربایجان غربی هنوز پرونده آن باز است و هر بار با دریافت تسهیلات، ساخت این مساکن ادامه می یابد و هر سال مسئولان وعده بسته شدن پرونده آن را تا پایان سال می دهند، اما باز هم با شروع سال دیگر خبر باقی ماندن تعدادی دیگر از واحدها و دریافت دوباره تسهیلات برای ساخت و تکمیل آنها رسانه ای می شود.

در واقع؛ در یک دهه اخیر آذربایجان غربی در مختومه کردن پرونده مساکن مهر ناکام مانده و همچنان در حال خرید فرصت برای اتمام آن است و از سویی دیگر پرونده مسکن مهر در این استان و تعداد واحدهای افتتاح شده و باقی مانده همچنان مبهم است و مشخص نیست چرا هر بار بر تعداد واحدهای آن افزوده می شود!!

در حالیکه در آبان ماه سال ٩٩، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین وضعیت طرح مسکن مهر استان گفته بود: «از ابتدای شروع طرح مسکن مهر احداث ۵٢ هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان غربی آغاز شد و در حال حاضر ٩٠٠ واحد باقی‌مانده و تلاش می‌شود با تکمیل این واحدها به زودی جشن اختتام مسکن مهر استان برگزار شود»، اما این اتفاق نیافتاد و در اردیبهشت ماه همان سال ٥ هزار و ١١۴ واحد مسکونی مهر با حضور وزیر راه و شهرسازی به ناگاه به مجموعه افزوده و افتتاح شد! مشخص نشد این تعداد واحد چگونه و چه زمانی به مجموعه افزوده شدند؟ یا اینکه مسئولان پروژه های تکراری را دوباره افتتاح کردند!

در سال ١٤٠٠، دوبار برای تکمیل واحدهای باقی مانده تسهیلات دریافت شد، تا شاید پرونده آن بسته شود، اما این امر محقق نشده و هنوز هم ساخت و تکمیل بیش از ٦٠٠ واحد باقی مانده است.

ادامه این وضعیت باز هم منجر به ضرب الاجل های تکراری شد و اینبار معاون استاندار در فروردین ١٤٠٢ هشدار داده طی ٢٠ روز آینده، تکلیف مساکن مهر باقی مانده در سطح استان که از یک دهه قبل بلاتکلیف مانده اند، مشخص شود!

طنز سیاه ماجرا در اینجاست که کشدار شدن پروژه مسکن مهر در آذربایجان غربی طی ١٠ سال کار را به جایی کشانده که مسئولان برای اتمام آن وعده جشن اختتام اعلام کرده اند! جشنی که مشخص نیست کی برگزار می شود و اصولا تکمیل یک پروژه فرسوده را چرا باید جشن گرفت.

اخیرا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرده: «در مجموع ۶۳۶ واحد مسکن مهر در قالب ۱۱ تعاونی باقی مانده که باید با همکاری دستگاه های خدمات رسان و تعاونی ها در نیمه نخست امسال این مساکن تعیین تکلیف شده و پرونده مسکن مهر در استان بسته شود». یاسر رهبردین در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان غربی بیان کرد: «در راستای تعیین تکلیف مساکن مهر باقی مانده در سطح استان، شرکت های خدمات رسان طی ۲۰ روز آینده نسبت به ارائه خدمات به مسکن مهر اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین تعاونی های مسکن مهر که واحدهای آنان باقی مانده ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به تعیین تکلیف مسائل اقدام کنند».

او تاکید کرد: «باید برنامه زمان بندی برای تعیین تکلیف مسائل تعاونی های باقی مانده مسکن مهر در آذربایجان غربی تعیین و طبق آن برنامه ریزی شود و در بخش نهضت ملی مسکن نیز بانک های عامل در پرداخت تسهیلات این بخش اهتمام ویژه داشته باشند و اهمال کاری در این بخش قابل قبول نیست».

این اولین بار نیست که مسئولان به تعیین ضرب الاجل برای تعیین تکلیف مسکن مهر آذربایجان غربی اقدام کرده اند و با این اوصاف مشخص نیست پرونده این مساکن چه زمانی قرار است، به نتیجه برسد؟

در سطح استان آذربایجان غربی در برنامه اولیه ٤٥ هزار و ٣٨٢ واحد مسکن مهر اعلام شده بود، اما بعدها با افزایش تعداد، بر حجم مشکلات افزوده شد هنوز هم تعداد زیادی از واحدها بلاتکلیف باقی مانده اند. همچنین ٣ هزار واحد نیز شامل پروژه‌های راکد، فاقد متقاضی و مشکل‌دار حقوقی بودند که از چرخه مسکن مهر استان خارج شدند.

مهاباد، ارومیه و سردشت هم جز شهرهایی هستند که پرونده مسکن مهر آنها به سنگ خورده و به دلیل مشکلات نبود نقدینگی، وجود معارض و بلند مرتبه‌سازی با تأخیر آغاز شدند و علیرغم افزایش وام، این واحدها از افتتاحیه های متعدد هم عقب مانند. از سویی دیگر، تخصیص اعتبار به پروژه های بالای ٩٠ درصد نیز در این استان از مدت ها پیش قطع شده است.

این وضعیت در حالی که پروژه نهضت ملی مسکن هم در استان آغاز شده است!! و آن هم از توفیق چندانی برخوردار نبوده و از شمار بالای ثبت نام کنندگان تعداد محدودی توانسته اند هفت خان رستم را طی کنند و باید دید آیا بی مهری هایی که دامنگیر مساکن مهر شده، سرنوشت نهضت ملی مسکن را هم در برمی گیرد!؟

کد خبر 2754248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha