لاینحل ماندن مسئله انتخاب استاندار جدید برای کرکوک

سرویس جهان- یکی از حقوقدانان کرد و نماینده سابق در پارلمان عراق معتقد است با توجه به عدم برگزاری انتخابات شورای استانی در کرکوک و عدم سازش دو حزب حاکم کرد در اقلیم کردستان بر سر معرفی نامزد مورد توافق، تنها راه انتخاب استاندار موقت برای این استان از سوی نخست وزیر عراق است.

به گزارش کردپرس به نقل از نشریه نیو عرب، راکان جبوری از سال 2017 به عنوان استاندار کرکوک و توسط نخست وزیر وقت عراق منصوب شده است. از آن زمان تاکنون، دو حزب حاکم در اقلیم کردستان نتوانسته اند بر سر معرفی یک نامزد مشترک برای تصدی این پست توافق کنند. این نشریه به نقل از منابعی مدعی شده است راکان جبوری با وجود این که به عنوان نماینده به مجلس عراق راه یافته، همچنان به عنوان استاندار کرکوک ابقا خواهد شد.

این نشریه با اشاره به این که اعراب، ترکمانها و کردها بر سر اداره این استان با هم رقابت و اختلاف نظر دارند، انتخاب یک استاندار جدید برای این استان را کاری بس دشوار توصیف کرده است.

این نشریه به نقل از یک منبع مطلع ادعا کرده است که راکان جبوری تا زمان برگزاری انتخابات جدید شورای استانی در عراق، همچنان به عنوان استاندار این استان ابقا خواهد شد.

لطیف شیخ مصطفی، حقوقدان و نماینده سابق کرد در مجلس عراق، با اشاره به تعلیق شوراهای استانی توسط مجلس عراق در اکتبر 2019 و عدم امکان انتخاب استاندار جدید کرکوک از سوی شورای استانی، تنها راه برای تغییر استاندار کرکوک را انتخاب یک استاندار جدید از سوی نخست وزیر عراق دانست.

البته از نظر او بهتر است انتخابات جدید شوراهای استانی در عراق برگزار شود و استاندار جدید به صورت قانونی و توسط اکثریت اعضای شورای استان کرکوک انتخاب شود.

با این حال، ارشد صالحی، رئیس ائتلاف ترکمانها در مجلس عراق به این نشریه گفته است بر اساس توافق میان کردها و ترکمانها، در صورت سوگند خوردن استاندار فعلی کرکوک در مجلس عراق و کناره گیری از این پست، تا برگزاری انتخابات شورای استانی جدید در عراق، استاندار کرکوک از میان ترکمانها انتخاب می شود.

کد خبر 26362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha