بغداد خواهان همراهی کردها در اخراج نیروهای آمریکا از بغداد است

سرویس جهان- الماینتور گزارش داد نخست وزیر عراق در سفر اخیر خود به اقلیم کردستان به رهبران کرد گفته است انتظار دارد کردها در تلاش برای اخراج نیروهای آمریکا از عراق با بغداد همراهی کنند.

به گزارش کردپرس، جریان های سیاسی در عراق بعد از حمله آمریکا به برخی پایگاه های نیروهای حشد الشعبی تلاش کرده اند با تصویب قانونی در پارلمان این کشور به حضور نیروهای آمریکا در عراق پایان دهند. المانیتور در این باره نوشت اگرچه کردها در رای گیری پارلمان برای تصویب قانون مذکور شرکت نکردند اما نخست وزیر عراق از رهبران کرد خواسته است در این مسیر بغداد را همراهی کنند.

عادل عبدالمهدی، نسخت وزیر عراق که دوست کردها محسوب می شود روز 11 ژانویه به اربیل سفر کرد و با مقامات کرد دیدار کرد. گفته شده که در این دیدار مسائل و اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق مورد بررسی قرار گرفته است.

اما نشریه المانیتور گزارش داد یک منبع نزدیک به دولت عراق گفته است عادل عبدالمهدی به رهبران کرد گفته است از آنجایی که اقلیم کردستان بخشی از عراق فدرال است او انتظار دارد در صورت اجرایی شدن قانون خروج نیروهای آمریکا از عراق، کردها نیز در همین راستا حرکت کنند.

با این حال، نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق روز گذشته در مصاحبه با همین رسانه تاکید کرده بود که اکنون زمان برای خروج نیروهای ائتلاف و آمریکا از عراق نیست زیرا به گفته وی جنگ با داعش هنوز پایان نیافته است.

المانیتور به نقل از همان منبع نوشت: مقامات کرد در جواب به عادل عبدالمهدی گفته اند آنها ترجیح می دهند نیروهای ائتلاف همچنان برای مقابله با بازگشت داعش در عراق حضور داشته باشند.

اما جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان به این نشریه گفته است مهم ترین هدف سفر نخست وزیر عراق به اربیل ارتقا روابط و بررسی همکاری های مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی بوده است.

سخنگوی دولت اقلیم کردستان هم گفته است عراق و اقلیم کردستان برای مبارزه با داعش به حضور نیروهای ائتلاف نیاز دارند.

منبع المانیتور که به نام او اشاره ای نشده، یکی دیگر از مسائل مطرح شده میان عادل عبدالمهدی و رهبران کرد در اقلیم کردستان را توافق دو طرف بر سر نفت و بودجه عنوان کرده است.

وی همچنین گفته است عادل عبدالمهدی به رهبران کرد گفته است دولت او برای توافق با آمریکا بر سر نحوه اجرای خواسته پارلمان برای خروج نیروهای خارجی از عراق تلاش می کند و کردها هم باید از تصمیمی که در این مورد گرفته می شود تبعیت کنند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 162025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha