اخراج نیروهای آمریکایی از عراق باعث تقویت نفوذ ایران می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان پارلمان عراق تاکید کرد که اخراج نیروهای آمریکایی باعث تقویت نفوذ ایران می شود و منفعت کشورش در این است که از هر دو محور دور بماند.

به گزارش کردپرس، احمد الجبوری، نماینده سُنی استان مرزی نینوا در پارلمان عراق شامگاه سه شنبه طی سخنانی در برنامه "دیدگاه" شبکه ماهواره ای دجله در رابطه با حضور نیروهای نظامی آمریکا در این کشور اظهار داشت: نیروهای آمریکایی، نیروهای اشغالگری هستند که وارد عراق شدند، رژیم سیاسی سابق را سرنگون کردند و در پایه گذاری فرآیند سیاسی کنونی سهیم بودند؛ ما با اخراج آنها موافق هستیم به شرط آن که فرمان اخراج از سوی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر دولت فدرال صادر شود.
الجبوری ضمن هشدار نسبت به این که اخراج نیروهای آمریکایی ممکن است به صادرات نفت عراق آسیب برساند، در این باره افزود: منفعت عراق در این است که از محورهای ایرانی و آمریکایی دور بماند و ما همچنین نمی خواهیم به نیابت از ایران دفاع کنیم.
این نماینده پارلمان عراق ضمن تاکید بر این که اخراج نیروهای آمریکایی باعث تقویت نفوذ ایران در کشورش خواهد شد، همچنین تصریح کرد: کسی نمی تواند آمریکایی ها را اخراج کند با این حال در صورتی که عبدالمهدی چنین دستوری را صادر کند، من نخستین کسی خواهم بود که آن را امضا (تایید) می کند و همه نمایندگان سُنی در پارلمان نیز همین کار را خواهند کرد.
در رابطه با جمع آوری امضا از سوی اعضای فراکسیون صادقون وابسته به عصائب اهل حق در پارلمان عراق برای قرار دادن مسئله رای گیری بر سر اخراج نیروهای خارجی در برنامه کاری پارلمان نیز الجبوری گفت: این که عصائب مسئله اخراج نیروهای آمریکایی با قانون مصوب را در پیش می گیرد، جای خوشحالی دارد با این حال محمد حلبوسی، رئیس پارلمان تمایلی به اخراج نیروهای آمریکایی از کشور ندارد چرا که با آنها دارای رابطه است و سفیر آمریکایی در بغداد نیز هر از چند گاهی به دیدارش می رود.
این در حالی است که پیشتر برخی نمایندگان پارلمان عراق متعهد شده بودند در سال دوم دوره کنونی پارلمان که از شنبه هفته جاری آغاز شده، در راستای تصویب قانونی برای اخراج نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی از این کشور فعالیت خواهند کرد.

کد خبر 147725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha