سرگردانی 2000 شهروند کرد ترکیه در ژاپن

سرویس جهان- بر اساس گزارش رسانه های ژاپنی، حدود 2000 پناهنده کرد ترکیه که بیش از 10 سال از حضور آنها در ژاپن می گذرد همچنان در وضعیتی مبهم زندگی را سپری می کنند و دولت این کشور از اعضای پناهندگی به آنها خودداری می کند.

به گزارش کردپرس، رسانه های ژاپن در گزارش های متعددی به زندگی پر ابهام حدود 2000 شهروند کرد ترکیه که بعد از سرکوب های دولت ترکیه این کشور را ترک کرده و به ژاپن پناهنده شده اند، پرداخته اند.

بر اساس گزارش روزنامه های آساهی شیمبون و ماینیچی، بسیاری از این افراد از سنین خردسالی به ژاپن آمده اند و به صورتی غیررسمی، زبان ژاپنی را آموخته و در آموزشگاه های غیررسمی حرفه ای را آموخته اند اما چون از نظر دولت ژاپن وضعیت ندارند نمی توانند به صورت رسمی وارد بازار کار این کشور شوند.

ماینیچی با رمضان 23 ساله ، شهروند کرد ترکیه که در 9 سالگی به عنوان مهاجر پا به خاک ژاپن گذاشت مصاحبه کرده است. او در شهر کاواگوچی ژاپن زندگی می کند که بیشتر کردهای ساکن این کشور در آنجا به سر می برند. با این که بیش از 10 سال از حضور او در این کشور می گذرد، دولت حضور آنها را غیرقانونی می داند. به همین دلیل، او و خانواده اش همچنان در میان خویشاوندانشان که پیشتر از آنها وارد ژاپن شده بودند زندگی می کنند.

آساهی شیمبون درباره تعداد کردهایی که توانسته اند اقامت دائم در ژاپن را دریافت کنند نوشت: تعداد این افراد بسیار محدود است.

رمضان و افرادی که شرایطی مشابه او را دارند نمی توانند از این منطقه خارج شوند، حتی در صورت بیماری، نمی توانند در بیماستان بستری شوند. افرادی مانند او که به سن 20 سالگی رسیده اند در خطر بازداشت قرار دارند زیرا دولت حضور آنها را غیرقانونی می داند.

اما تنها کردها نیستند که از این وضعیت رنج می برند زیرا به نوشته ماینیچی، ژاپن کشور مهاجرپذیری نیست و هر ساله حدود 10000 مهاجر از این کشور اخراج می شوند. دولت ژاپن در چند سال گذشته به کمتر از 2000 مهاجر خارجی پناهندگی و شهروندی دائم اعطا کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه های ژاپن، تعداد محدودی از کردهای مهاجر که با زنان ژاپنی ازدواج کرده اند توانسته اند مجوز اقامات در این کشور را دریافت کنند. رمضان شهروند جوان کرد ترکیه نیز به یک دختر ژاپنی علاقه مند شده است اما پدر او به دلیل وضعیت نامعلوم رمضان با ازدواج آنها مخالفت کرده است. پدر این دختر ژاپنی بعد از سماجت خواستگار کرد، به ازدواج آنها رضایت داده است و رمضان از این که بعد از داماد شدن می تواند به ماندن در ژاپن امیدوار باشد خوشحال است.

یاسوزو کیتامورا، استاد حقوق در مدرسه حقوق چاو چنین رفتاری با مهاجران، بویژه مهاجران کرد را که اخراج آنها می تواند به محاکمه آنها در ترکیه منجر شود خطرناک عنوان کرده است. او به ماینیچی گفت واقعیت این است که بسیاری از این مهاجران جرات بازگشت به کشور خود را ندارند. بنابراین، باید قوانین مهاجرت در ژاپن بر اساس واقعیت های موجود تغییر پیدا کند.

کد خبر 12906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha