اختلاف احزاب کرد بر سر انتخاب کلیدی ترین وزیر دولت اقلیم کردستان

سرویس جهان- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع کرد نوشت به دلیل عدم توافق احزاب کرد بر سر انتخاب وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق، امور مربوط به این وزارتخانه تا تعیین وزیر جدید توسط وزیر قبلی که اکنون دستایر نخست وزیر است انجام خواهد شد.

به گزارش کردپرس، همان طور که با تغییر نخست وزیر اقلیم کردستان از یک حزب(دموکرات کردستان عراق) اختلافات داخلی این حزب بر سر انتخاب افراد جدید برای هدایت وزارت خانه ها هم آشکار شد، یکی از اولین قربانیان این اختلافات برکناری آشتی هورامی، معمار صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان است که در 13 سال گذشته وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق بوده است.

مسرور بارزانی که به جای نچیروان بارزانی، پسر عموی خود به مقام نخست وزیری اقلیم کردستان رسیده است دست به ایجاد تغییراتی در چهره های کابینه های پیشین زده و قدرتمندترین وزیر را که در بیش از یک دهه گذشته کسی نتوانسته بود او را کنار بگذارد برکنار کرد اما او را به عنوان مشاور ارشد و دستیارش در امور مربوط به انرژی و نفت منصوب کرده است.

در کابینه جدید وزیر جدیدی برای صدارت بر وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان به رهبری مسرور بارزانی معرفی نشده است. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع کرد گفته است همه اکثر احزاب کرد انتخاب فردی مناسب به عنوان وزیر منابع طبیعی اقلیم کردستان را به دلیل وابستگی اقلیم کردستان به صنعت نفت و گاز و تامین 90 درصدی منابع مالی آن از طریق فروش نفت و گاز مهم می دانند اما به دلیل اختلافات احزاب بر سر معرفی یک وزیر مورد اعتماد همه تاکنون فردی برای این پست معرفی نشده است.

رویترز آشتی هورامی را مغز متفکر راه اندازی صنعت نفت و گاز مستقل اقلیم کردستان توصیف کرده است اما با اشاره به این که هورامی دیگر وزیر نخواهد بود و قدرت اجرایی نخواهد داشت، استفاده از وی را به عنوان مشاور و دستیار مسرور بارزانی ناشی از تلاش برای کاهش نفوذ گسترده وی بر صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان و زوایای پیدا و پنهان آن دانسته است.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 124370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha