نخست‌وزیر عراق، پیشنهاد مشروط آمریکا برای معافیت از تحریم ایران را تکذیب کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق تاکید کرد که کشورش پیشنهادی از آمریکا برای معافیت از تحریم های علیه ایران در مقابل ارائه تسهیلات به شرکت های این کشور دریافت نکرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از السومریه نیوز، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق عصر امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری پس از برگزاری جلسه هفتگی هیئت دولت، بار دیگر تاکید کرد که این کشور دارای روابط مناسبی با همه کشورهای همسایه خود می باشد.

عبدالمهدی همچنین خاطر نشان ساخت: ما در تلاش هستیم تا به اجرای برنامه دولت بر اساس زمان بندی های تعیین شده وفادار باشیم؛ حضور ما در بیرون از منطقه سبز نیز بیانگر تمایل به باقی ماندن در کنار ملت است.

نخست وزیر عراق ضمن تاکید بر این که در جریان سفر اخیر خود به آلمان و فرانسه، دیدارهای مهم و موفقیت آمیزی با دولتمردان و مسئولان دو کشور داشته، در این باره افزود: همگان توجه زیادی به کشور ما می کنند.

عبدالمهدی در پاسخ به پرسشی در رابطه با گزارش های حاکی از دریافت یک پیشنهاد از آمریکا برای معافیت از تحریم های علیه ایران نیز تصریح کرد: این گفته که آمریکا معافیت عراق از تحریم های علیه ایران در مقابل ارائه برخی تسهیلات برای شرکت های آمریکایی فعال در بخش انرژی را مطرح کرده، صحت ندارد.

نخست وزیر عراق ضمن یادآوری این که با شرکت زیمنس آلمان بر سر یک نقشه راه در رابطه با صنعت برق به توافق رسیده اند؛ اظهار داشت: عراق یک مرحله بزرگ عمرانی به ویژه در بخش های نفت و برق پیش رو دارد.

این در حالی است که پیشتر روزنامه العرب چاپ لندن از یک منبع سیاسی نقل کرده بود که واشنگتن به بغداد پیشنهاد داده در برابر برخورداری شرکت های آمریکایی از برخی تسهیلات برای اجرای پروژه های برق در عراق، همچنان از پایبندی به تحریم های علیه ایران معاف باشد.

منبع مذکور که نام وی فاش نشده، ضمن تاکید بر این که واشنگتن بر این باور است که بغداد برای حل مشکل کمبود برق نزدیک به چهار سال زمان نیاز دارد و در این راه نیز نزدیک به 20 میلیارد دلار را هزینه خواهد کرد، هدف آمریکا از ارائه چنین پیشنهادی را تضمین برخورداری شرکت های خود از سرمایه گذاری های هنگفت در عراق و دستیابی این کشور به خودکفایی در تامین برق برای عدم نیاز به برق و گاز ایران عنوان کرده بود.

این منبع سیاسی همچنین تاکید کرده بود که بغداد به طور جدی در حال بررسی پیشنهاد واشنگتن است و احتمال دارد با آن موافقت کند چرا که در آن صورت، می تواند تا اتمام پروژه های شرکت های آمریکایی و رسیدن عراق به خودکفایی در تولید برق مورد نیاز خود، به خرید برق و گاز از ایران ادامه دهد.

کد خبر 109984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha