درخواست حلبوسی از آمریکا برای تمدید 3 ساله معافیت عراق از تحریم‌های علیه ایران

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس پارلمان عراق از واشنگتن درخواست کرد که معافیت کشورش از تحریم های تهران را تمدید کند چرا که بغداد تا سه سال دیگر نمی تواند از واردات برق از ایران دست بکشد.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه خبری الحره، محمد حلبوسی، رئیس مجلس نمایندگان عراق روز جمعه در جریان سفر خود به واشنگتن، پایتخت آمریکا، از دولت این کشور درخواست کرد که معافیت کشورش از تحریم های علیه جمهوری اسلامی را تمدید کند چرا که به گفته وی، بغداد نمی تواند تا سه سال دیگر از واردات برق از ایران دست بکشد.

در حالی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تحریم های شدیدی علیه تهران را برای جلوگیری از صادرات و خشکاندن منابع تامین مالی آن اعمال کرده، با این حال واشنگتن ابتدا بغداد را در ماه دسامبر سال گذشته میلادی برای سه ماه از تحریم های خود معاف کرده و در این اواخر نیز این معافیت را برای سه ماه دیگر تمدید کرد تا عراق بتواند به واردات برق و گاز مورد نیاز خود از ایران ادامه دهد و از بروز دوباره اعتراض های مردمی در واکنش به قطع جریان برق جلوگیری شود.

حلبوسی که در سفر به واشنگتن با شماری از مسئولان بلندپایه آمریکایی از جمله مایک پنس، معاون رئیس جمهوری، پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع (پنتاگون) و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور دیدار و گفت و گو کرد، طی سخنانی در "انستیتوی صلح ایالات متحده" اظهار داشت: امیدواریم که این معافیت تا زمانی که عراق بتواند در بخش اقتصادی روی پای خود بایستد، تمدید شود.

به گفته رئیس پارلمان عراق، کشورش 30 درصد نیاز خود از انرژی را وارد می کند و برای آن که بتواند در زمینه تولید انرژی برق به خودکفایی برسد، نیازمند نزدیک به سه سال زمان است.

حلبوسی در این باره تصریح کرد: پس از این سه سال، ممکن است یک عراق مستقل از نظر اقتصادی را ببینیم و دیگر نیازی به واردات برق از کشور دیگری نداشته باشیم، شاید بتوانیم این مشکل را ظرف سه سال حل و فصل کنیم.

رئیس پارلمان عراق پس از آن نیز در گفت و گو با خبرنگاران ضمن درخواست از آمریکا برای بررسی اقدامات خود و پیامدهای آن، خاطر نشان ساخت: هر گونه اقدام شتاب زده و حساب نشده در راستای اتخاذ اقدامات و سیاست های علیه برخی کشورهای خاور میانه، روی کل منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این در حالی است که کمبود انرژی در عراق باعث می شود قطعی برق در این کشور در بیشتر مواقع تا 20 ساعت در روز نیز برسد و همین مسئله نیز عامل اصلی اعتراض های گسترده در فصل تابستان سال گذشته به شمار می آمد.

برای جبرن این کمبود نیز عراق برای نیروگاه های تولید برق خود نزدیک به 28 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران وارد و هزار و 300 مگاوات برق را نیز به صورت مستقیم خریداری می کند، با این حال تکیه بغداد روی تهران در این زمینه برای دولت آمریکا خوشایند نیست چرا که به دنبال کاهش نفوذ ایران و اعمال دوباره تحریم های خود علیه نهادهای مالی، راه های ترانزیت، بخش انرژی و فرآورده های نفتی آن می باشد.

کد خبر 107875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha