صفِ آب در شهرِ آب

سرویس آذربایجان غربی- در حالی که مشکل قطعی آب در بسیاری از مناطق ارومیه هنوز حل نشده است، امروز مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی از قطعی برق مناطق مختلف سطح شهر به صورت متناوب به مدت ۴ ساعت خبر داد و این یعنی دوباره افت فشار و نبود آب و برق همزمان!

به گزارش خبرنگار کردپرس، ارومیه را «شهر آب» می نامند، اما آب ندارد. سال هاست مناطقی از این کلان شهر با مشکل بی آبی روبه رو هستند و هر بار مسئولان افت فشار را دلیل قطعی آب عنوان کرده اند. مصاحبه های مختلف مسئولان شرکت آبفای ارومیه را اگر از چندین سال قبل تا کنون مطالعه کنید همگی یک چیز را تکرار می کنند؛ "افت فشار"!

اما اینکه چرا در تمام این سال ها معضل افت فشار حل نشده معلوم نیست! فشار که پایین می آید آب قطع می شود و گاهی این قطعی آب در برخی مناطق شهر ٢ تا ٣ روز ادامه دارد.

امسال قطعی برق هم مزید بر علت شد و با هر بار قطع شدن ٢ تا ٤ ساعته برق، اهالی بسیاری از مناطق ارومیه ساعت ها قطعی آب را هم باید تحمل کنند. بدنبال این اتفاق، آب موجود در مخازن ذخیره تامین کننده آب شرب این مناطق به پایین ترین حد خود می رسد و تا رسیدن به حالت طبیعی، مدت زیادی طول می کشد.

این وضعیت اینقدر به درازا می کشد که در نهایت تانکرهای آب سیار راهی کوچه های بی آب ارومیه می شود و مردم با دبه هایی در دست برای گرفتن آب در این روزهایی کرونایی صف می کشند. صف آب در شهرِ آب...

خرداد سال قبل، سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفته بود: «براساس برنامه های توسعه شهری، مخازن ذخیره آب در نقاطی از شهر طراحی و احداث می شوند که با قرار گرفتن در بالادست واحدهای مسکونی، آب شرب مورد نیاز مشترکین به راحتی در اختیار آنها قرار می گیرد اما به لحاظ توسعه نامتوازن، بدون برنامه و ساخت و سازهای غیرمجاز، با قرار گرفتن واحدهای مسکونی بالاتر از مخازن، مشکلاتی ایجاد می شود».

اسلام آباد، شهرک های دانشگاه، ولیعصر، اندیشه و شهرک های همجوار ارومیه جزو مناطقی هستند که بیشترین مشکل کم آبی را دارند و این معضل در این روزهای بی برقی دو چندان شده است.

یکی از اهالی در این مناطق می گوید: «از دیشب ساعت ٨ تا ساعت صبح ٧ امروز هنوز آب قطعه، تماس می گیریم فقط می گویند افت فشاره و تلفن قطع می شود، کسی پاسخگو نیست در این گرما و کرونا اکنون بی آبی هم اضافه شده و مردم را کلافه کرده است».

افزایش دما، کاهش ذخایر آبی سدها، کرونا و لزوم رعایت بھداشت و ھمچنین قطعی برق چاه ھا و ایستگاه ھای پمپاژ آب طی روزھای گذشته در شهرستان ارومیه باعث کاهش ارتفاع مخازن ذخیره آب شده و قطعی آب برخی از مناطق شهر را در پی داشته است. اما ادامه این وضعیت نگران کننده است. در حالی که پیش بینی این موارد می توانست از بروز مشکلات برای مردم جلوگیری کند. اما مثل همیشه علاج ناقص بحران بعد از بحران اتفاق می افتد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه بخش عمده قطعی آب مربوط به قطع برق است، می گوید: «این امر ما را در تامین آب دچار مشکل کرده است. کارشناسان شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در حال رفع مشکل هستند و امیدواریم تا فردا، این مشکل به طور کامل مرتفع شود».

ارومیه اما فردا و فرداهای زیادی از این قبیل وعده ها را دیده و مشکل آبِ شهر آب، همچنان باقی است.

در حالیکه مشکل قطعی آب در ارومیه هنوز حل نشده است، امروز مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی از قطعی برق مناطق مختلف سطح شهر ارومیه به صورت متناوب به مدت ۴ ساعت خبر داد و این یعنی دوباره افت فشار و دوباره نبود آب و برق همزمان!

به گفته اکبر حسن بگلو؛ «به دلیل افزایش دمای هوا و مصرف برق در بخش خانگی و تجاری، احتمال بروز خاموشی در برخی از مناطق وجود دارد.» اما هنوز گرمای شدید از راه نرسیده است، آیا ارومیه تابستان را هم باید در بی آبی بگذراند؟!

کد خبر 10357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha