برت مک گورک از بانیان اصلی تشکیل نیروهای کُرد-عرب سوریه بود

سرویس جهان- برخی مقامات آمریکایی معتقدند استعفای نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضدداعش پیامدهای منفی بر عملکرد ائتلاف خواهد داشت زیرا وی یکی از بانیان اصلی تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه، همکار اصلی ائتلاف در جنگ با داعش بوده است.

به گزارش کردپرس، برخی مقامات ارشد آمریکا از جمله برت مک گورک، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضدداعش و جیمز ماتیس، وزیر دفاع این کشور در اعتراض به اعلام خروج زود هنگام نیروهای آمریکا از سوریه و تنها گذاشتن نیروهای کرد استعفا کردند.

دونالد ترامپ که روز پنج شنبه خروج نیروهای آمریکا از سوریه را اعلام کرد، استعفای این دو مقام را بی اهمیت دانسته است.

اما مقامات آمریکایی با اشاره به تجربه برت مک گورک در ایجاد ارتباط و هماهنگی با مقامات کرد در عراق و سوریه در مسئله مبارزه با داعش، استعفای وی را به زیان کمپین بین المللی علیه داعش توصیف کرده اند.

همکاران برت مک گورک به سی ان ان گفته اند که وی نقش اصلی در ایجاد پوشش برای نیروهای کرد سوریه موسم به یگان های مدافع خلق یا YPG و تشکیل نیروی مشترک کرد-عرب موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه یا SDF داشته است.

مقامات آمریکایی یکی از دلایل اصلی پیشرفت هماهنگی میان نیروهای ائتلاف و نیروهای کرد در عراق و سوریه را مدیون تجربه دو دهه حضور برت مک گورک در عراق و منطقه و ملاقات های مکرر وی با مقامات کرد دانسته اند.

برخی مقامات آمریکایی نیز به سی ان ان گفته اند هنوز امکان ادامه همکاری نظامی میان نیروهای کرد سوریه و آمریکا وجود دارد اما تغییرات ایجاد شده بعد از اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه ممکن است اثر این همکاری را کم کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 102336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha