رکود بی سابقه ساخت و ساز در دیواندره

سرویس کردستان - سخنگوی شورای شهر دیواندره: در سال 96 تنها 21 پروانه ساخت و در سال جاری نیز تاکنون 9 پروانه ساخت در شهرداری دیواندره صادر شده است.

به گزارش کردپرس، مباحث عرضه، تقاضا و بالا و پایین قیمت ها در حوزه مسکن بارها مطرح بوده است. ساخت و ساز مسکن هم در دورانی دارای رونق و در دورانی دارای رکود بوده که رکود آن تاثیرهای منفی بر وضعیت اشتغال و اقتصاد داشته است.

کاهش تولیدات ساختمانی

فردی که در زمینه تولید قطعات بتنی فعالیت می کند با اشاره به کاهش تولیدات گفت: در سال های گذشته روستائیان با دریافت تسهیلات از بنیاد مسکن، منازل خود را مقاوم سازی و نوسازی می کردند و برخی از آنها برای اسکلت ساختمان از بلوک سیمانی استفاده می کردند.

حسین ویسی ادامه داد: تقاضا به اندازه ای بالا بود که تعداد کارگران را افزایش داده بودیم و هر روز تولیدات ما بیشتر می شد و بعضی اوقات به دلیل تقاضای بالا مجبور می شدیم چند روز دیرتر مصالح تولیدی را به خریدار تحویل دهیم.

وی افزود: امسال ساخت و سازها بسیار کم تر شده است و با اینکه تولیدات خود را کاهش داده ایم آن اندک تولیدات را هم برای ساخت استخرهای کشاورزی به فروش می رسانیم اگر ساخت و ساز ها به مانند گذشته شود می توانیم تعداد نیروهای کار را دو برابر کنیم حتی برای فروشنده های مواد اولیه و افرادی که کالا را جابجا می کنند نفع بیشتری دارد.

ویسی ادامه داد: به مانندگذشته دیگر خبری از خریدهای نقدی نیست و بیشتر مشتریان مصالح را مدت دار تهیه می کنند که بعضی از وقت ها هم دیرتر از آنچیزی که وعده شده است پول خود را دریافت می کنیم در حالی که ما باید پول مواد اولیه را نقدا پرداخت کنیم.

نوسانات قیمت عامل کاهش ساخت و سازها

فروشنده آهن آلات ساختمانی دلیل کاهش ساخت و سازها را نوسانات قیمت می داند و اظهار کرد: در چند ماه اخیر بارها شاهد افزایش قیمت آهن آلات بوده ایم و تعدادی از افراد بخاطر اینکه قیمت ها ثبات ندارد تمایلی به ساخت و ساز ندارند.

علا عظمی ادامه داد: حتی بساز بفروش ها هم دست از کار کشیده اند با اینکه برخی از مشتریان همیشگی ما بساز بفروش ها بودند اما آنها هم به دلیل اینکه نمی دانند قیمت تمام شده ساخت آنها چقدر خواهد بود و با چه قیمتی به فروش می رسند فعالیت خود را قطع کرده اند.

وی افزود: در سالی که ساخت مسکن مهرها استارت خورد در دیگر نقاط شهر هم شهرک های رونق گرفتند و در آن سال ها خیلی از مردم خانه دار شدند اگر مسئولان برنامه ای ارائه دهند تا ساخت مسکن رونق بگیرد هر چند دائمی نیست اما شاهد رونق بازار خواهیم بود.

شهرداری 9 پروانه ساخت صادر کرده است

عضو شورای شهر دیواندره می گوید: با توجه به اینکه در سال های گذشته بخشی از درآمد شهرداری از طریق صدور پروانه ساخت بود اما امروز ساخت و سازها بشدت کاهش یافته است بطوری که در سال 96 تنها 21 پروانه ساخت و در سال جاری نیز تاکنون 9 پروانه ساخت در شهرداری دیواندره صادر شده است.

محمد محمودی ادامه می دهد: سهم شهرداری از صدور هر پروانه ساخت ساختمان چیزی حدود 3 تا چهار میلیون تومان است که این تعداد پروانه ساخت درآمد آنچنانی برای شهرداری نخواهد داشت و همین موضوع کارهای اجرای پروژهای عمرانی شهرداری را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی می افزاید: کاهش ساخت و سازها نه تنها بر شهرداری بلکه بر کار مهندسان طراح و ناظر هم تاثیر گذاشته است و بیشتر آنها در طول سال کاری برای نظارت نخواهند داشت و کار دفاتر فنی مهندسی هم با رکود مواجه شده است.

مهندس محمودی بیان می کند: ساخت و ساز مسکن یک چرخه است که با رونق آن کار بسیاری از مشاغل نیز رونق خواهد گرفت و این چرخه در تمام جامعه تاثیر گذار خواهد بود. متولیان برای رونق دوباره ساخت و سازها باید راهکارهای نو و همراه با شرایط جامعه را ارائه دهند.

کسی از قیمت های املاک نمی پرسد

عضو اتحادیه مشاورین املاک دیواندره می گوید: قبلا اگر معامله ای هم در مشاورین املاک صورت نمی گرفت حداقل چند نفر در طول روز به مشاورین املاک مراجعه می کردند و در مورد املاک موجود و قیمت آنها پرس و جو می کردند اما امروز مردم حتی تمایلی دانستن قیمت ها هم ندارند.

محمد رضا محمدی ادامه می دهد: این رکود باعث شده تا اکثر سازنده‌ها هم کار جدید دست نگیرند چرا که می‌گویند وقتی قرار است سرمایه آنها بعد از اذیت و آزارهای فراوان برای ساخت و ساز بدون مشتری بماند بهتر است که یا سرمایه خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند و یا اینکه اقدام به پیش‌خرید چند واحد مسکونی کنند.

وی می افزاید: قیمت املاک موجود نجومی نیست و نسبت به گذشته و مصالح اولیه در بازار قیمت متعارفی دارند اما تمایل به خرید وجود ندارد شاید یکی از دلایل نبود نقدینگی باشد و شاید هم برخی از افراد ثبات شغلی نداشته باشند و نخواهند ریسک کنند و به پس انداز خود دست بزنند یا از تسهیلات استفاده کنند و بعدا گرفتار پرداخت اقساط شوند.

محمدی بیان می کند: خریداران هنوز امیدوار هستند که قیمتها پایین‌تر بیاید اما به هر حال باید این حق را به آنها داد چرا که می‌ترسند خرید کنند و قیمت‌ها پایین‌تر بیاید. قطعا قیمت مسکن نیز به تبعیت از سایر مؤلفه‌های مسکن طبیعی است که در سال جاری افزایش یابد بنابراین وقتی قیمت حمل و نقل و مصالح ساختمانی بالا رفته و قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته است غیرعقلانی است که بخواهیم به مشتریان بگوییم قیمت مسکن پایین می‌آید.

کد خبر 63530

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha