کردهای ترکیه نمی خواهند برادر ناتنی باشند / پ.ک.ک باید خلع سلاح شود

سرویس ترکیه - ییلدریم کایا، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که در صدر هیئتی به دیاربکر سفر کرده است در میز گفتگویی با محوریت مسئله کردها عنوان کرد: کردهای ترکیه نمی خواهند برادر ناتنی باشند. گفتگو برای صلح می تواند هم اکنون آغاز شود ولی قبل از آن باید پ.ک.ک خلع سلاح شود.

به گزارش کردپرس به نقل از روزنامه دیوار، ییلدیریم کایا، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که در صدر هیئتی به دیاربکر سفر کرده است در میز گفتگویی تحت عنوان «زندگی متحد در شرایط مساوی» با حضور سایر نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق، فعالان مدنی و سیاسی کرد، روزنامه نگاران و شهروندان در اظهاراتی عنوان کرد: مطالبات کردهای ترکیه بسیار واضح است آنان نمی خواهند در این کشور برادر ناتنی باشند. حزب عدالت و توسعه با تاکید بر این که مسئله کردهای ترکیه را حل و فصل خواهد کرد و صلح را به کشور خواهد آورد به اقتدار رسید. دیدارهایی در پشت درهای بسته صورت داد. هیئت فرزانگان تاسیس کرد. اما هیچ وقت اعلام نکرد که چگونه این مسئله را حل خواهد کرد. در حالی که تمام مردم ترکیه انتظار صلح را می کشیدند نمایندگان منتخب ملت و شهرداران انتخاب شده از سوی ملت به زندان انداخته شدند. این موضوع یک بار دیگر نشان داد که حزب عدالت و توسعه طرحی برای حل و فصل مسئله کردها ندارد.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: کسانی که در این کشور خواستار صلح بودند نیز دستگیر و زندانی شده و تحت فشارهای مختلف قرار گرفته اند. تاریخ به غم انگیزترین شکل به ما نشان داد که مسئله کردها با راه های نظامی حل و فصل نخواهد شد. بدون تلف کردن وقت، هم اکنون می توانیم مذاکره صلح را آغاز کنیم. ولی نمی توانیم در سایه سلاح از صلح گفتگو کنیم. اگر گفتگو هم کنیم نتیجه آن صلح نخواهد بود. ابتدا پ.ک.ک باید خلع سلاح شود. مسئله کردها نه با سلاح، بلکه با وفاق اجتماعی و حضور تمام احزاب سیاسی در پارلمان ترکیه حل می شود.

کد خبرنگار: 30102

کد خبر 54362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha