ترکیه با حمله به عفرین می خواهد ثابت کند که یک بازیگر جدی منطقه ای است

سرویس جهان- یک تحلیل گر مسائل خاورمیانه و ترکیه معتقد است که یکی از دلایل دست زدن ترکیه به عملیات نظامی در شمال سوریه این است که به متحدان و بازیگران منطقه ای ثابت کند که این کشور یک بازیگر جدی در مسائل مختلف منطقه خاورمیانه است.

به گزارش کردپرس، عملیات نظامی ترکیه در شمال عفرین به نام شاخه زیتون که مدتها انتظار آن میرفت هفته گذشته با هدف بیرون راندن نیروهای کرد سوریه موسوم به ypg که آنکارا آنها را وابسته به حزب کارگران کردستان یا پ.ک.ک می داند آغاز شد.

سینم جنگیز تحلیلگر مسائل ترکیه در باره این حمله نظامی ترکیه در یادداشتی نوشت: اگرچه حمله نظامی آنکارا در عفرین از مدت ها پیش در دستور کار آنکارا بوده است اما نشانه های جدی عملیات تا روز 13 ژانویه که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به صراحت از آن سخن گفت نمایان نشد. اردوغان گفت: «آنها خواهند دید که ما ظرف یک هفته چه کار خواهیم کرد؛ اگر ترویستها در عفرین خود را تسلیم نکنند اما آنها را نابود خواهیم کرد.»

وی درباره دلایل دست زدن ترکیه به عملیات نظامی در عفرین در یادداشت خود که در سایت عرب نیوز منتشر شده نوشت: ترکیه که حضور ypg را در عفرین تهدیدی برای امنیت ملی و ثبات منطقه می داند عملیات نظامی خود را آغاز کرد. ترکیه ماههاست تلاش می کند برای متحدان خود از جمله آمریکا درباره نگرانی های امنیتی خود توضیح دهد و از آنها خواسته است دست از حمایت از این گروه بردارند. اما آمریکا به حمایت از کردها به بهانه این که با داعش مبارزه می کنند ادامه داده و خواسته های ترکیه را پشت گوش انداخته است. هر وقت ترکیه خواست متحدان خود را متقاعد کند با این نوع جوابها روبه رو شد:« اما نگرانی های امنیتی شما را درک می کنیم اما اولویت داعش است نه دیگران». ترکیه که از مواضع بی طرفانه آمریکا و دیگران خسته شده بود خود دست به کار شد و عملیاتی نظامی را در عفرین آغاز کرد که ممکن است به همین جا هم ختم نشود.

این کارشناس مسائل ترکیه درباره اهداف ترکیه از عملیات نظامی شاخه زیتون نوشت: ترکیه با آغاز عملیات شاخه زیتون می خواهد پیامی به متحدان خود بفرستد که اهمیت نگرانی های ترکیه از نگرانی های آنها کمتر نیست. ترکیه می خواهد نشان دهد که این طور نیست که ترکیه چاره ای جز ماندن در دامان آمریکا نداشته باشد؛جهان دیگر یک قطبی نیست. ترکیه همزمان با آغاز عملیات درگیر یک مباحثه دیپلماتیک با جهان شده تا بگوید که تهاجم این کشور به عفرین در شمال سوریه در چارچوب قوانین بین المللی است. به نظر می رسد که ترکیه در مورد عفرین از مدل منطقی تصمیم گیری استفاده می کند؛ اول در مورد هدفش که از بین بردن ypg است حرف می زند و سپس انتخاب های سیاسی خود را ارزیابی می کند تا به یک نتیجه گیری منطقی برسد. از نظر ترکیه این عملیات نظامی منطقی ترین انتخاب بود.

از نظر این نویسنده، حرکت ترکیه به سمت عفرین تلاش برای افزایش نفوذ خود در آستانه برگزاری نشست گروه های سوری در سوچی روسیه است. به نظر وی، دخالت نظامی ترکیه در عفرین فصل جدیدی در بحران سوریه باز کرده است. این کشور ابرقدرت نیست اما بازیگر منطقه ای بزرگی است که می تواند روی استراتژی های قدرت های بزرگ که سهمی در سوریه دارند تاثیر بگذارد.

این تحلیل گر سیاسی معتقد است عملیات نظامی ترکیه در عفرین دارای تبعات سیاسی و نظامی است. ترکیه می خواهد ثابت کند که یک بازیگر جدی منطقه ای است. این کشور عملیات را با قدرت آغاز کرد اما باید منتظر حوادث آینده ماند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 52699

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha