بغداد حق اعمال حاکمیت بر اقلیم کردستان را دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان - عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان با تأکید بر حق دولت عراق برای اعمال حاکمیت خود بر اقلیم کردستان، گفت که تداوم گفتگو با بغداد می تواند مشکلات اقتصادی اقلیم را کاهش دهد.

به گزارش کردپرس، فرید اسه سرد در گفتگو با سایت خبری کردی زبان اس. ان. ان، هشدار داد که اقلیم کردستان با مشکلات اقتصادی عمیق و شدیدی دست به گریبان است که حل آن ها ممکن است چندین سال طول بکشد.

عضو شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان، افزود که گفتگوهایی که با بغداد انجام می شود، می تواند در کاهش مشکلات اقتصادی اقلیم کردستان، مؤثر باشد.

وی همچنین گفت که دولت اقلیم تا سال 2017 بر این اصل که در اقلیم فقط قدرت و حاکمیت دولت اقلیم وجود دارد، فعالیت کرده است، اما اکنون باید اربیل بپذیرد که دولت عراق، حق دارد حاکمیت خود بر اقلیم کردستان را اعمال کند.

اسه سرد اشاره کرد که بنا به ماده 110 قانون اساسی عراق، دولت عراق می تواند اختیارات ویژه خود را در سراسر عراق، از جمله اقلیم کردستان استفاده کند و در این ماده قانونی به اداره مشترک نیز اشاره شده که مکانیسم آن نیز از طریق قوانین مصوب مجلس عراق تعیین می شود.

وی مسئله نفت را یکی از معضلات پیچیده توصیف کرده و افزود که آنچه در گذشته در مورد نفت اقلیم کردستان روی داده با قانون مغایر است و انطباق دادن فعالیت‌های نفتی اقلیم با قانون اساسی، نیاز به چندین سال دیگر زمان دارد و باید حساب های مربوط به سال های گذشته نیز مشخص و شفاف شود.

کد خبر 52692

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha