کردستان پتانسیل عبور از بیکاری را دارد/ هیوا محمد پور

سرویس کردستان- برای بررسی بیکاری و علل و عواقب آن راهکارهای زیادی وجود دارد. اقتصاد کلاسیک ، اقتصاد کلاسیک جدید و مکتب اتریشی استدال می کنند که مکانیسم هایی برای کنترل بیکاری وجود دارد.

کردپرس- نظریه ها در برابر مداخه در بازار کار از خارج تحمیل می شود مانند تشکیل اتحادیه قوانین کار اداری ، قوانین حداقل دستمزد ، مالیات و سایر مقررات ، که آنها بر استخدام کار گران استدال می کند ، اقتصاد کنیزی بر ماهیت چرخشی بیکاری و توصیه مداخلات دولت در اقتصاد است. که در آن ادعا می کند که بیکاری در طول رکود کاهش یابد.

این نظریه بر شوکه های مکرر که به طور ناگهانی کاهش تقاضا برای کالاها و خدمات در نتیجه کاهش تقاضا برای کارگران متمرکز است. مدل های کینزی مداخلات دولت را طراحی میکند برای افزایش تقاضای کار برا ی کارگران که می تواند محرکهای مالی ایجاد شغل دولتی و سیاست های توسعه طلبانه ای باشد.

جان منیارد کینز اقصاددان معتقد بود که علت ریشه بیکاری تمایل سرمایه گزاران برای دریافت پول به جای تولید بیشتر محصولات است که بدونه نهادهای عمومی تولید پول جدید امکان پذیر نیست نوع اصلی بیکاری شامل بیکاری ساختاری که مشکلات ساختاری در اقتصاد و ناکارآمدی ذاتی در بازار کار از جمله عدم تطابق بین عرضه و تقاضا است.

امروز معضل بیکاری در استان کردستان برکسی پوشیده نیست و این درصد بالای بیکاری یک خطر جدیست که زندگی مردم خصوصا قشر جوان را شدیدا تهدید میکند، بیکاری یکی از دلایل گرایش جوانان بسوی بزهکاری و دامنگیر شدن در دام اعتیاد است.

جوانی که دغدغه ی شغل نداشته باشد و روزش را در محل کار سپری کند فکرش بطرف این دردسرها نمیرود باتوجه به بالارفتن سن ازدواج از هر جوانی که پرسید سن ازدواج گذشته است و چرا ازدواج نکردی جواب درصد چشمگیری از این عزیزان نداشتن شغل م درآمد مفکی برای امرار معاش میباشد و همچنین بیکاری باعث پیری جمعیت میشود به این دلیل که خانواده ها قادر به تامین خرج و مخارج فرزندان نیستند و تک فرزندی اختیار میکنند لذا باید برای مرتفع کردن این مشکل تدبیری چاره ساز اندیشید شود.

میتوان تعاریف گوناگونی برای کلمه بیکاری نوشت بسته به طرز تفکر مخاطب و سوال مورد نظر میتوان پاسخهایی متفاوت برای این واژه یافت اگر تعریف مناسبی از کار داشته باشیم خوب عدم اون تعریف میشه معنی بیکاری.

فراوری منابع معدنی در داخل استان و سرمایه گزاری سود آن در استان می تواند اشتغال ایجاد کند و همین ایجاد اشتغال آمار بیکاری را در استان کردستان کاهش می دهد.

توریسم در دنیا یک صنعت محسوب میشود استان کردستان استانی باستانی می باشد و دارای جاذبه های طبیعی زیادی است اگر در بخش میراث فرهنگی و گردشگری سرمایه گذاری شود بدلیل جاذبه های زیاد صد در صد توجیه اقتصادی داره و میتواند زمینه اشتغال فراوانی بصورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند و این مورد هم می تواند یکی دیگر از راهکارهای ایجاد اشتغال باشد.

در زمینه کشاورزی هم دارای خاک حاصلخیز و اگر موضوع بحران آب هم مدیریت شود و همچنین با حمایت دولت از کشاورزان مانند آبیاری قطره ای و...میتوانیم شاهد رونق کشاورزی باشیم و از مهاجرت جوانان روستای به حاشیه شهرها جلوگیری شود و اشتغال پایدار ایجاد کنیم.

هر فردی که نتوانسته باشد پس از جستجو برای حداقل یک مدت کوتاه مثلا یک ماه شغلی را اتخاذ نماید بیکار محسوب می شود

بیکاری یکی از دغدغه های اصلی دولتها مخصوصا جوامع توسعه نیافته است.

در کشورهای مترقی بعد از انقلاب صنعتی مساله کار و کارگری مورد توجه قرار گرفته است با وجود اینکه زیرساختها در کشورهای مترقی نیز فراهم شده ولیکن باز هم بیکاری وجود دارد هرچند که نرخ ان پایین تر است.

اما در کشورهای جهان سومی و توسعه نیافته نرخ بیکاری دورقمی است ، آثار بیکاری را میتوان بر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و اجتماع مشاهده نمود بیکاری ایران در حال حاضر در بین دانش آموختگان بیشتر از بیسوادان یا کم سوادان است.

بیکاری گاها موجب فقر در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و حتی باعث تورم اقتصادی میشود چرا که رفع بیکاری مشغولیت را از بین میبرد، افسردگی را کاهش میدهد تحرک رابه جامعه برمیگرداند.

این یادداشت بیانگر نظر نویسنده آن است و انتشار آن در خبرگزاری کردپرس به معنی تایید محتوای آن نیست.

کد خبر 52666

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha